Wil je als leraar proberen te begrijpen hoe een lhbti+-leerling zich kan voelen op school? Ervaringsverhalen brengen de boodschap vaak treffend over.

Ook voor leerlingen kunnen deze verhalen waardevol zijn. Lhbti+-leerlingen of jongeren die in dubio zijn kunnen herkenning en steun vinden in verhalen van anderen. Voor de rest van de klas kan storytelling goed werken om begrip te krijgen voor de situatie van lhbti+-klasgenoten. En om het gesprek in de klas te voeren over gender- en seksuele diversiteit.

Floortje (12) over het po en vo

povideoervaring leerling

Floortje (12) vertelt hoe haar basisschool en middelbare school aandacht besteden aan seksuele diversiteit. En hoe dat beter kan volgens haar.

Rens (17) over gezien worden

vovideoervaring leerling

In deze video vertelt Rens (17) over die ene lerares op de middelbare school die echt naar hem luisterde.

Evy (19) over veilig voelen

mbovideoervaring leerling

In deze video vertelt Evy (19) wat haar mentor op het mbo deed om een ‘rode-licht-situatie’ veiliger te maken.

Schelden met homo en gay

vovideoervaring leerlingpestenToon nog 1 tags

Op veel scholen roepen kinderen met de woorden ‘homo’ en ‘gay’. Elkaar voor de gein homo noemen is niet zo onschuldig als het lijkt, blijkt uit het verhaal van de 14-jarige Daan. Bekijk de video.

Ernst & Ernesta

podocumentairetrans

Twee filmportretten van een Amsterdams meisje Ernesta laten zien hoe het is om je een meisje te voelen in een jongenslichaam.

Genegeerd. Want homo

voervaringsverhaal

Het AD Rotterdams Dagblad vertelt het verhaal van de 15-jarige Elijah, die op jongens valt. Op school werd hij genegeerd omdat hij homo is. En hoe is het op zijn nieuwe school?

Homo?! Boeit geen flikker

voervaringsverhaalcoming-out

De 16-jarige Jelle is biseksueel. Hij komt zonder problemen uit de kast maar vindt dat school te weinig voorlicht over seksuele diversiteit. Daarom maakte hij zelf een toneelstuk.

Ik ben een meisje

podocumentairetrans

Joppe (13) voelt zich een meisje maar werd geboren als jongen. In de documentaire ‘Ik ben een meisje’ zie je hoe dit voor haar is en hoe haar omgeving hier mee omgaat.

Tof om anders te zijn op het Gerrit van der Veen College

voervaringsverhaal

Noah blogt voor scholieren.com over haar ‘experiment’ hoe zeer je ‘anders’ kunt zijn op haar school. De uitkomst stemt haar zeer tevreden.

Openlijk homo op het Calvijn College

voervaringsverhaalreligie

Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school; het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna thuis. Lees hier hun verhaal.

Ik had graag een ervaren zeevaarder gekend

po/vo/mboervaringsverhaal

Als 17-jarige Zeeuw kende Mart Roumen geen enkele homo. Toch wist hij dat hij op jongens viel. Hij had graag een rolmodel gehad. Nu is hij zelf ambassadeur voor lhbti+-jongeren.

Was ik maar hetero

po/vovideoervaring leerling

Een indringende video laat zien hoe de homoseksuele Dave op school geterroriseerd wordt vanwege zijn geaardheid. Vertoon hem in de klas als voorlichting over homoseksualiteit en pesten.

Uit de kast op school

voervaringsverhaal

Vijf jongeren die meededen aan het 1V-Jongerenpanel-onderzoek over homolessen op school, vertelden hoe ze ‘uit de kast’ zijn gekomen en hoe daar op school op werd gereageerd.