Hoe praten andere leraren eigenlijk over gender- en seksuele diversiteit in de klas? En hoe doen (andere) lhbti+-leraren dat: komen ze uit de kast of niet? Als een gastdocent dit moeilijke onderwerp behandelt; hoe dan? Laat je inspireren door onderstaande verhalen waarin leerkrachten hun ervaringen delen.

Maak het normaal

popraktijkvoorbeeldburgerschap

Aandacht voor seksuele- en genderdiversiteit. Is dat echt nodig in het basisonderwijs? Juf Elise en juf Sterre vinden van wel. Ze leggen uit waarom en delen hun ervaringen over hoe je het in kleine dingen kunt doen.

Uit de kast voor de klas

po/voervaringsverhaal

School moet een veilige plek zijn voor lhbti+-leerlingen maar ook voor lhbti+-leraren. Brandpunt+ vroeg drie leraren hoe open zij kunnen én willen zijn over hun seksuele identiteit. Lees hun verhaal.

Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn

vopraktijkvoorbeeldlhbti+

Zorgcoördinator Rijnen vertelt hoe de school de ouders van Fien probeerde mee te nemen in de problemen van Fien die worstelde met haar seksualiteit.

De meester is homo

voervaringsverhaal

Leerlingen vertellen dat je lesbisch, homo-, biseksueel of transgender bent. Voor veel lhbt-leraren is dat ingewikkeld. Toch zijn er veel goede redenen om het wel te doen. (Artikel Onderwijsblad).

‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’

voervaringsverhaallhbti+

Biologiedocente Nienke schreef een blog over de twijfels die ze had als beginnend lerares toen ze de vraag kreeg van een leerling: ‘Mevrouw, heeft u ook een vriend?’

Meneer, u bent toch homo?

voervaringsverhaallhbti+

Marcel van Kampenhout – leraar Duits  – staat al dertig jaar voor de klas en is altijd open geweest over zijn homoseksualiteit. In deze column deelt hij zijn ervaringen.

Openlijk homo op het Calvijn College

voervaringsverhaalreligie

Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school; het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna thuis. Lees hier hun verhaal.