• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Aandacht voor seksuele diversiteit:

hoezo dan?

Want het is nodig, helaas

(Ook al denk je misschien van niet)

Deze pagina is onderdeel van het drieluik:
> Want het is nodig, helaas
Want het staat in de kerndoelen
Maar hoe dan?

 

Scholen zijn vanwege de kerndoelen verplicht om aandacht te geven aan seksuele diversiteit. Waarom zijn die kerndoelen er? De volgende gegevens geven hier inzicht in. Lees deze cumulatief.

1. Jongeren zijn hun identiteit aan het ontwikkelen

Jongeren zijn hun identiteit aan het ontwikkelen, zo ook hun seksuele identiteit. Daarom zijn harde percentages moeilijk te geven. Echter, 1 op de 11 jongens en 1 op de 5 meisjes heeft wel eens seks gehad met iemand van hetzelfde geslacht of zou dat willen proberen. (Het is niet bekend

hoeveel jongeren

Jaarlijks melden zich voor diagnostiek en behandeling ongeveer 40 kinderen en jongeren bij de genderteam van het VU medisch centrum in Amsterdam en het LU medisch centrum in Leiden. (Bron)

transgendergevoelens hebben.) Het is daarom niet vreemd dat jongeren niet uit de kast komen tijdens hun middelbare schoolcarrière.

2. Doelbewust uitgestelde coming-out

Wel is opmerkelijk dat jongeren op school heteroseksuele gevoelens veel gemakkelijker durven en kunnen uiten dan homoseksuele gevoelens. Slechts 22% van de leerlingen zegt dat je iemand op school eerlijk kunt vertellen dat je homoseksueel bent. Desgevraagd zegt slechts 14% dat anderen het zouden mogen weten als hij of zij homoseksueel of lesbisch is. Bron

3. Sociale afstand

Jongeren die lhbt of in dubio zijn, ervaren veel sociale afstand. 1 op de 5 leerlingen wil geen vriendschap sluiten met lhbt-leerlingen en éénderde wil in de klas liever naast iemand anders zitten.

Lees meer

Dit werd duidelijk uit een steekproef in 2013. Vragen naar sociale afstand ten opzichte van lhbt-leerlingen zijn opgenomen in de E-MOVO, jeugdmonitor van de GGD, maar lokale GGD’s zijn niet verplicht om hiernaar te vragen. Indien zij dit wel doen, verschillen de cijfers per regio, plaats, wijk en schooltype. De school kan bij de regionale GGD navraag doen.

 

4. Homoschelden op nummer 1

Uit de ‘Pestthermometer’ van De Kinderconsument en uit brainstorms op alle types scholen, blijkt dat het schelden met ‘homo’ op nummer 1 staat. Onder leerkrachten bestaat discussie wanneer dit wel of niet negatief is bedoeld en of er verschillend op gereageerd moet worden. Voor leerlingen die niet zeker zijn over hun seksuele gevoelens of in de kast zijn, heeft dit meestal een negatieve impact.

5. Meer gepest

Ze worden ook meer gepest. 16% van de lhbt-leerlingen wordt wekelijks gepest, tegenover 4% van de andere leerlingen. Bron

6. Meer gedachten aan suïcide

25% van de lhb-leerlingen die wekelijks worden gepest, denkt aan suïcide. Daarnaast heeft 50% van de lhb-leerlingen wel eens aan suïcide gedacht. Bron

7. Meer pogingen tot suïcide

Lhb-leerlingen doen 4,5 keer vaker poging tot suïcide dan andere leerlingen. Bron

 

Deze cijfers benadrukken de kwetsbaarheid van lhbt-jongeren in het algemeen en in het onderwijs.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid