hoezo dan?
Want het is nodig, helaas
(Ook al denk je misschien van niet)
Deze pagina is onderdeel van het drieluik:
> Want het is nodig, helaas
Want het staat in de kerndoelen
Maar hoe dan?
Scholen zijn vanwege de kerndoelen verplicht om aandacht te geven aan seksuele diversiteit. Waarom zijn die kerndoelen er? De volgende gegevens geven hier inzicht in. Lees deze cumulatief.
1. Jongeren zijn hun identiteit aan het ontwikkelen
Jongeren zijn hun identiteit aan het ontwikkelen, zo ook hun seksuele identiteit. Daarom zijn harde percentages moeilijk te geven. Echter, 1 op de 11 jongens en 1 op de 5 meisjes heeft wel eens seks gehad met iemand van hetzelfde geslacht of zou dat willen proberen. (Het is niet bekend
hoeveel jongerentransgendergevoelens hebben.) Het is daarom niet vreemd dat jongeren niet uit de kast komen tijdens hun middelbare schoolcarrière.
2. Doelbewust uitgestelde coming-out
Wel is opmerkelijk dat jongeren op school heteroseksuele gevoelens veel gemakkelijker durven en kunnen uiten dan homoseksuele gevoelens. Slechts 22% van de leerlingen zegt dat je iemand op school eerlijk kunt vertellen dat je homoseksueel bent. Desgevraagd zegt slechts 14% dat anderen het zouden mogen weten als hij of zij homoseksueel of lesbisch is. Bron
3. Sociale afstand
Jongeren die lhbt of in dubio zijn, ervaren veel sociale afstand. 1 op de 5 leerlingen wil geen vriendschap sluiten met lhbt-leerlingen en éénderde wil in de klas liever naast iemand anders zitten.
Lees meer
4. Homoschelden op nummer 1
Uit de ‘Pestthermometer’ van De Kinderconsument en uit brainstorms op alle types scholen, blijkt dat het schelden met ‘homo’ op nummer 1 staat. Onder leerkrachten bestaat discussie wanneer dit wel of niet negatief is bedoeld en of er verschillend op gereageerd moet worden. Voor leerlingen die niet zeker zijn over hun seksuele gevoelens of in de kast zijn, heeft dit meestal een negatieve impact.
5. Meer gepest
Ze worden ook meer gepest. 16% van de lhbt-leerlingen wordt wekelijks gepest, tegenover 4% van de andere leerlingen. Bron
6. Meer gedachten aan suïcide
25% van de lhb-leerlingen die wekelijks worden gepest, denkt aan suïcide. Daarnaast heeft 50% van de lhb-leerlingen wel eens aan suïcide gedacht. Bron
7. Meer pogingen tot suïcide
Lhb-leerlingen doen 4,5 keer vaker poging tot suïcide dan andere leerlingen. Bron
Deze cijfers benadrukken de kwetsbaarheid van lhbt-jongeren in het algemeen en in het onderwijs.