Hieronder staan artikelen in onze kennisbank die van belang zijn voor hen die bewust ‘zorg dragen’ voor leerlingen, waaronder uiteraard de lhbt-leerlingen. We denken dan vooral aan mentoren, vertrouwenspersonen, ib’ers, leerlingbegeleiders, schoolmaatschappelijk werkers. Op de themapagina ‘Zorg dragen: hoe dan?’ vind je meer uitleg over dit onderwerp.
Check ook: ‘Zorg dragen: hoe dan?’ |
Artikelen over zorg dragen in onze Kennisbank:
E-learning over ondersteuning kwetsbare lhbti-leerlingen
2020 | De e-learning 'Weet jij hoe het echt gaat met je leerlingen' maakt je sensitiever over de onzekerheden van vo- en mbo-leerlingen op het gebied van genderidentiteit en seksuele oriëntatie. De tool is onder meer gericht op suïcidepreventie en is gratis te volgen via de Movisie Academie.Lees verder…The 2018 Dutch National School Climate Survey Report
2018 | Het maakt een groot verschil voor lhbt-leerlingen als het schoolteam hen steunt. Ook op een school met een GSA voelen ze zich minder vaak een outsider. Dit blijkt uit een groot onderzoek dat COC Nederland liet uitvoeren door de Columbia University.Lees verder…Samen sterk met een GSA
2018 | Meedoen aan een een GSA kan het veiligheidsgevoel van lhbt-leerlingen op het vmbo sterk verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van Movisie en de UvA.Lees verder…‘Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn’
2017 | ‘We noemen haar Fien. Haar cijfers werden lager en ze kon zich steeds slechter concentreren. Haar mentor vroeg zich af wat er met Fien aan de hand was en plande een gesprek met haar.Lees verder…‘Als ik kan zeggen wat ik denk’
2016 | Handreiking van 113Online om in gesprek te kunnen gaan over zelfmoordgedachten. Ook geeft de handreiking tips hoe de school/instelling een zelfmoordpreventie-protocol op maat kan maken.Lees verder…Kwetsbare LHBT-jongeren op school
2015 | Deze korte factsheet van Movisie geeft leerlingbegeleiders en mentoren handvatten om pubers met lhbt-gevoelens te begeleiden.Lees verder…Genderproblematiek vaak niet herkend
2014 | De zorgvraag van genderkinderen blijft vaak onbeantwoord. Hulpverleners durven niet door te vragen zodat de problemen van de jongeren niet worden aangepakt, meent maatschappelijk werker Franse van Transvisie Zorg. Hij geeft praktische tips in het vakblad Sozio.Lees verder…Twee vaders / Twee moeders
2016 | Waaier met extra handvatten voor leerkrachten en schoolleiders die een kind met twee vaders of twee moeders in de klas hebben.Lees verder…Kijk jij al door een roze bril?
2013 | Leerlingbegeleiders en andere ‘sociaal werkers' vergeten nog wel eens door een roze bril naar hun cliënten te kijken. Movisie publiceerde daarom het boekje ‘Kijk jij al door een roze bril?'Lees verder…Stayin’ Alive
2013 | Een leerling vertelt in zijn GSA dat hij het leven niet meer ziet zitten. Wat doe je dan? Movisie en 113Online schreven een handleiding voor GSA's en jongerenorganisaties om zelfmoord onder lhbt-jongeren te voorkomen.Lees verder…Victimization and Suicidality Among Dutch LGB Youths
2013 | Homopesten is de grootste voorspeller van zelfmoordgedrag onder homo-, bi- en lesbische jongeren. Zo blijkt uit een onderzoek dat in januari 2013 door Nederlandse onderzoekers werd gepubliceerd in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift American Journal of Public Health.Lees verder…Ik wou dat ik dood was
2012 | 'Ik wou dat ik dood was' helpt professionals die met jongeren werken om suïcidaal gedrag onder lhbt-jongeren te voorkomen. Een uitgave van Movisie en COC Nederland.Lees verder…‘Heb je al een vriend of vriendin?’
2012 | SoziO, het vakblad voor sociale en pedagogische beroepen, geeft praktische tips aan hulpverleners om tijdens een gesprek het thema homoseksualiteit een opening te geven.Lees verder…Lhbt-discriminatie – wat te doen bij klachten?
In Nederland zijn er verschillende organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van discriminatie. Op deze pagina vindt u een overzicht van deze organisaties en een beschrijving van hun werkzaamheden.Lees verder…