• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Hoe leerlingen ‘voorlichting’ kunnen ervaren

2016 | Uitspraken van leerlingen over de manier waarop zij de voorlichting over seksuele diversiteit op school ervaren, geven richting aan hoe het beter kan.

‘Ze staren naar je’

Lhbti-jongerenorganisatie Expreszo en de COC Youth Council verzamelden tot 2016 opmerkingen van leerlingen uit heel Nederland, waaruit bleek dat de helft van de leerlingen ervoer geen of geen noemenswaardige voorlichting te krijgen. Een deel van hen schreef dat er wel iets werd gedaan, maar volgens hen niet het juiste. Ook waren er opmerkingen over religie en sociale (on)veiligheid.

‘De school zwijgt zich dood hierover’

Sommige leerlingen beschrijven op soms schrijnende wijze waarom positieve aandacht voor lhbti nodig is. Ook uit SCP-onderzoek blijkt dat ‘homo’ op scholen het meest gebruikte scheldwoord is, dat ruim de helft van de openlijke lhbti-jongeren worden gepest met hun identiteit en dat suïcidecijfers onder lhbti-jongeren bijna vijf keer hoger liggen dan gemiddeld.

Bron: ‘Zwartboek Slechte Voorlichting over Seksuele Diversiteit’, 2014-2016 (pdf)

Voorbeelden van verzamelde opmerkingen

“Wij hebben als klas geen voorlichting gehad omdat we er te veel over deden giebelen, waardoor de lerares maar besloot geen voorlichting te geven.”

 

“Iedereen die lesbisch of homo is houdt het stilletjes geheim om er maar niet steeds mee geconfronteerd te worden op school.”

 

“Bij de voorlichtingen geven ze alleen de voorlichting voor mensen die straight zijn. En ze vertellen niet dat er mensen ook geen eens seks willen. ze vertellen ook niet dat er verschillende seksuelen zijn en dat je zelf ook niet 100% meisje kan zijn of 100% jongen kan zijn.”

 

“Het enige waar de mentoren elk jaar mee beginnen: als hier iemand homo, lesbisch, biseksueel of transgender is kunnen jullie dat gerust vertellen aan de klas.”

 

“Het is erg vervelend wanneer je letterlijk een ‘wezen’ wordt genoemd dat niet ‘moraal volwaardig’ is.”

 

“Je krijgt ook geen korting bij het gala als homostel, wat hetero stellen wel krijgen.”

 

“Er word op geen enkele manier aandacht besteed aan homoseksualiteit bij ons op school, ik ga nu naar het 5e lesjaar, en ik heb er nooit iets van gemerkt. Enkel in de biologie les, een paar woordjes. Misschien kan er wat aan gedaan worden?”

 

“Er wordt door een economie leraar wel iets over verteld (tijdens de ochtendpreek). Alleen vond ik het overkomen alsof hij het homo zijn vergeleek met: een fout, een ziekte, een handicap. Tot slot zei hij dat het slecht was voor de samenleving.”

 

“Het COC geeft enkel voorlichting bij de biologie klas op Havo en VWO.”

 

“Er worden regelmatig rotopmerkingen gemaakt over transgenders/ homoseksualiteit door zowel docenten als leerlingen. Ik heb hierdoor geen goed gevoel op school en voel mij vaak onveilig. Ik wacht dus nog een hele tijd met uitkomen, ze zien het wel als ik ga veranderen.”

 

Een goede methode hoeft niet altijd effectief te zijn: “Daardoor hebben we dus alleen maar de Christelijke aspecten uit de module behandeld.”

Lees verder

Op mijn school wordt voorlichting gegeven volgens de module ‘Homo in de klas’. Dit is een Christelijke module, en mijn school is ook een Christelijke school. Ik vond dat de voorlichting te veel naar ‘homo zijn en God’ gericht was. Dat lag niet aan de module, want daar stonden ook gewoon stukken in over acceptatie zonder geloof, maar de lerares die de voorlichting gaf (van mijn eigen school) ging alleen op het geloof af en sloeg de acceptatie-stukken over. Daardoor hebben we dus alleen maar de Christelijke aspecten uit de module behandeld. Dit stoort mij, ook al weet ik dat de voorlichting tijdens Godsdienst gegeven werd en het dus misschien wel over geloof moet gaan. Maar alsnog vind ik het slecht dat mijn school die stukken overgeslagen heeft, omdat ze ook juist voor buiten de Christelijke wereld belangrijk zijn.

 

 

“Er wordt veel naar je gestaard alsof je een bezienswaardigheid in de dierentuin bent.”

 

“Ik ben zelf homo en wordt nergens mee gepest. Maar mijn broertje die nu in klas 1 zit wordt regelmatig gepest omdat ik homo ben. Zo wordt er gezegd dat hij ook homo is omdat ik dat ben. De school reageert hier op met straf of eventuele schorsing. Maar nou wordt er voor de rest niks tegen gedaan en er wordt ook niet over gesproken in de klas door de mentor. Het is geen besmettelijk iets, heb het daar over als mentor.”

 

“Er is wel seksuele voorlichting, maar er wordt gedaan alsof iedereen al over andere geaardheden weet.”

 

“Elke keer als iemand het woord homo zei, dan moest de klas lachen (en dat op het vwo). Ik durfde pas uit de kast te komen toen ik studeerde aan de Universiteit Leiden, omdat zij opkomen voor homorechten.”

 

“Er is mij daar nooit iets verteld over de acceptatie van de maatschappij en dat liefde niet iets is om grappen over te maken. Er is mij überhaupt nooit iets verteld over homoseksuele liefde.”

 

“Zo ben ik er bijvoorbeeld ook laatst achter gekomen dat ik transgender ben, maar het duurde totdat ik op internet ging zoeken totdat ik wist dat dit echt bestond, want ik had dat hele woord nog nooit gehoord en ik wist dus ook niet dat zoiets bestond/kon.”

 

“Er wordt 0% over gepraat. Soort verboden en niet-bestaand onderwerp.”

 

“Als moslim kan ik homoseksualiteit niet goedkeuren. Maar dat recht geven ze me niet op school… Wij mogen homo’s toch ook niet dwingen om positief te denken over de islam? Nou dan. Goede voorlichting is wel feitelijk, maar laat de meningsvorming over aan elke leerling zelf en dringt ze niks op.”

 

“De school zwijgt zich dood hierover.”

 

“Nu ben ik klaar met mijn examens en durfde nu uit de kast te komen. Ik denk dat als wij betere voorlichting op school er over zouden krijgen dan zou ik het niet zo lang voor me hebben gehouden maar dan had ik het gelijk verteld.”

 

“Er wordt heel soms random voorlichting over gegeven, maar dan vooral bij de eerste en tweede klas. Onze directie is redelijk lui.”

 

“Ik hoop dat jullie de school en de leerlingen kunnen helpen door ervoor te zorgen dat er goede voorlichting komt.”

Externe links

  • Expreszo - Meldpunt slechte voorlichting

Download

  • 'Zwartboek Slechte Voorlichting over Seksuele Diversiteit', Meldpunt Slechte Voorlichting 2014-2016 (pdf)
Soort:
Rapportage
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Lesgeven Plannen maken Zorg dragen
Doelgroep:
Leerkracht Leerling Schoolleider Zorg (vertrouwenspersoon, mentor, zorgcoördinator, enz)
Print

Interessant? Zie ook:

  • Lesgeven: hoe dan?
  • Handreikingen & trainingen voor leerkrachten en docenten
  • Onderzoeken over onderwijs en seksuele diversiteit

Gerelateerde kennisbank items

  • Waar begin je? De verhalen

    2017 | Wanneer komt de aandacht voor seksuele diversiteit op een school goed van de grond? Het boekje 'Waar begin je?' neemt je mee in gesprekken met leerlingen en leraren. Het resultaat bestaat uit zes punten die positief werken voor een veilig klimaat in po, vo en mbo.
  • Jelle geeft de voorlichting die hij miste

    2014 | Als de 16-jarige Jelle ontdekt dat hij biseksueel is, komt hij vrij snel uit de kast zonder grote problemen. Omdat Jelle vindt dat zijn school te weinig en te eenzijdig voorlicht over seksuele diversiteit, besluit hij hier een toneelstuk over te maken.
  • Do it right

    2016 | Praktische tool met concrete handvatten voor de ontwikkeling van een interventie of de verbetering van een bestaande lesmethode die de acceptatie van lhbt's vergroot. Do it right is een 7-stappenplan van Movisie.
  • Dilemma’s in beeld – DIY teamworkshop

    2014 | Gratis ‘visievormer’ van School & Veiligheid om het gesprek in het team te starten en werk te maken van seksuele diversiteit, aan de hand van twaalf minifilmpjes met dilemma’s die veel scholen zullen herkennen.
  • Organiseer Paarse Vrijdag op school

    Ieder jaar kunnen leerlingen er voor zorgen dat hun school één dag paars kleurt om te laten zien dat diversiteit de norm is. Leerlingen hebben hierbij ondersteuning nodig van de school - en voor leraren is het dé dag om te werken aan respect voor gender & seksuele diversiteit. In 2020 valt Paarse Vrijdag op 11 december.
  • Niet omdat ik anders wil zijn – poster

    2012 | Poster van Loesje en Gay&School met de tekst: 'Transgender - niet omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mezelf wil zijn'.
  • Hoe ondersteun je jongeren met lhbt-gevoelens?

    2016 | Flyer van Movisie met praktische tips om leerlingen die (mogelijk) lhbt-gevoelens hebben, te ondersteunen in deze kwetsbare periode.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid