voervaringsverhaaldocumentaire

In de documentaire ‘Strijders voor de liefde’ gaat presentator Sipke Jan Bousema op zoek naar de mannen en vrouwen die een dagelijkse strijd moeten leveren om hun liefde openlijk en veilig te mogen uiten.

Uit de kast op school

Sipke Jan bezoekt een middelbare school in Veenendaal waar Bas onlangs uit de kast is gekomen. Op het schoolplein geven zijn christelijke medeleerlingen ongezouten hun negatieve mening over homo’s aan de (homoseksuele) documentairemaker.

Bas blijft om tolerantie vragen

Tim Hofman zoekt zijn programma ‘Mijn 5000 Vrienden’ Bas na twee jaar weer op om te vragen hoe het nu met hem gaat. Bas zegt er soms spijt van te hebben gehad omdat hij veel negatieve reacties kreeg na de documentaire. Toch blijft hij aandacht vragen voor tolerantie naar homoseksuelen in Veenendaal.

Ik spring niet meer uitbundig uit de kast

In 2021 staat Bas in de Gaykrant met een interview. Hij zegt vaak vrolijk en enthousiast door het leven te rollen, maar “ik spring niet uitbundig uit een kast op mijn eerste werkdag”.

Inspiratie voor in de klas

Voer je in de klas een gesprek over homoseksualiteit en tolerantie? Gebruik dan deze fragmenten om te laten zien hoe het is voor iemand om uit de kast te komen. En wat de gevolgen van negatieve reacties van anderen zijn.