voleesboek (12-16 jaar)lhbti+
  • Leesboek (12+) over homoseksualiteit
  • Met gesprekstips voor in de klas van docent Nederlands

Een vrolijk maar veelomvattend verhaal over homoseksualiteit met als hoofdpersoon de 12-jarige surfjongen Storm.

Over het boek

Het boek gaat over de 12-jarige surfjongen Storm die opeens stapelverliefd wordt op een nieuwe klasgenoot. Een boek over homoseksualiteit dat bruikbaar is om (voor) te lezen in de klas.

Lestips van docent Nederlands

Judith de Lang, docent Nederlands lang vindt dat het boek Storm zich goed leent om voor te lezen in de brugklas van het vmbo. Lees waarom in het artikel Literatuur in de klas met een roze randje’ (Van12tot18, juni 2017). Ze geeft de volgende tips als je met de klas in gesprek gaat over het onderwerp van het boek:

1. Probeer de leerlingen met elkaar te laten praten. Voorwaarde daarbij is wel dat de leerlingen gewend zijn om in een veilige setting met elkaar over ingewikkelde zaken te spreken. Je kunt vertellen over GSA’s op scholen naar aanleiding van dit fragment.
  2. Daarnaast is het aan te raden om het gesprek als docent niet te veel te sturen of structureren. De vragen die Aidan Chambers heeft opgesteld in dit verband kunnen als inspiratie dienen. Je vindt ze op de website Overlezengesproken.nl
  3. Een derde tip is om de boeken die je wilt voorlezen niet direct te afficheren als homoboek of transgenderboek. Uit onderzoek blijkt dat de kans op identificatie toeneemt wanneer de leerlingen pas gaandeweg beseffen dat de hoofdpersoon lhbt’er is.”

Specificaties

Titel: Storm