• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

‘Stel dat jij hetero bent…?’

2016 | Leraar Duits Marcel van Kampenhout staat al dertig jaar voor de klas. “Tegenwoordig spiegel ik meestal.”

MarcelTe persoonlijk

Mijn naam is Marcel van Kampenhout, ik ben nu ruim dertig jaar docent Duits in vmbo tot en met hbo en altijd open over mijn homoseksualiteit geweest. In het begin, als jonge leraar met niet veel jongere leerlingen heb ik de fout begaan, om te persoonlijk te antwoorden op vragen die leerlingen durfden te stellen. Terwijl ik nu de vragen veelal spiegel.

‘Het’

Een jongen in 3 havo vraagt zich hardop af, hoe we HET dan doen. Hij heeft geen idee, zegt hij. Ik antwoord: “Stel dat jij hetero bent. Ik weet dat niet zeker, want dat heb je me nooit verteld.” (Dan wordt er gelachen en ontspant de boel zich.) “Dus – hij bevestigt zijn heteroseksualiteit meteen! – jij bent hetero en, stel je opnieuw voor, dat JIJ een vriendin zou krijgen. (Weer even gelach.) Wat zouden jullie dan doen, wanneer jullie elkaar echt leuk en opwindend vinden?” “Nou, eh, zoenen,” zegt hij dan. Ik vraag: “Wat nog meer?” Hij: “Aaien, vrijen, voelen.” Ik: “En?” Hij: “Neuken!” Ik: (Laat merken dat ik van dat woord niet ondersteboven ben.) “En waarom doen jullie dat dan?” Hij: “Nou, omdat we het lekker vinden.” Ik: “Dank je wel. En zo is dat ook bij homo’s: Twee mensen doen samen in vrijheid dingen, die ze lekker vinden.” Punt gemaakt.

Terloops… mijn dochter

Wat ik ook doe, is heel terloops over mijn man of mijn dochter van 15 (spermadonatie bij een bevriend lesbisch stel) te praten en altijd in een context die met (Duits) leren te maken heeft. “Mijn dochter vroeg me dat laatst ook al.” “Heeft u dan een dochter? U bent toch homo?” “Ja, maar dat betekent niet dat ik onvruchtbaar ben!” (Weer gelach.) “Ja, dit probleem bij Duits komt eigenlijk voort uit iets dat in het Nederlands onlogisch is. Laatst moest ik dat ook al aan mijn man uitleggen, die nog voor zijn tweede inburgeringstoets op moet.” Die regelmatige, terloopse opmerkingen maken mijn levenssituatie voor de leerlingen tot iets normaals. Daardoor heb ik eigenlijk nooit problemen in de klas: Leerlingen weten dat ze me er niet op kunnen pakken, maar ook dat ze me alle vragen kunnen stellen en we kunnen lachen.

Ontwakend

En ondertussen ontwaken er leerlingen die zelf ook homoseksuele gevoelens hebben. Zij merken dat het klimaat op school dus niet zo onveilig voor hen is.

beetje mee…

Marcel van Kampenhout schreef deze column in het kader van de conferentie ‘Met alle respect’ van Stichting School & Veiligheid op 19 april 2016.

Logo-MAR-Editie-2016

Soort:
Storytelling
Onderwijs type:
mbo Voortgezet onderwijs
Thema:
Lesgeven Lhbt-personeel
Doelgroep:
Leerkracht
Print

Interessant? Zie ook:

  • Verhalen van docenten en voorlichters

Gerelateerde kennisbank items

  • Zet ’t op de agenda bij… Duits

    Duitse ‘diversiteits-film’ kijken Werkwijze: De film kan met of zonder ondertiteling bekeken worden waarna er een van de volgende verwerkingsopdrachten (in het Duits of Nederlands) gemaakt kan worden. Materiaal: Voorbeeld van een Duitse films die je voor deze opdracht kunt gebruiken is: Stadt Land Fluss (in de filmlijst op Gay&school) is een tedere film uit […]

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid