Juf Karin leert de kinderen respect voor elkaar te hebben door hen te leren debatteren. Bewust gebruikt ze ook lhbt-thema’s hiervoor. Soms komen die spontaan op, soms komen ze van het Jeugdjournaal.
Praten over stellingen
Juf Karin: “Ik bespreek altijd de stellingen van het Jeugdjournaal. Eerst bespreken we de stelling met de klas. Daarna gaan twee leerlingen met een tegengestelde mening met elkaar in debat.
Soms gaat een stelling van het Jeugdjournaal over seksuele diversiteit. Op momenten dat het onderwerp toevallig in de klas ter sprake komt, maak ik er soms ook zelf een stelling van.”
Naar elkaar luisteren
“Het is goed voor de leerlingen om argumenten bij een mening te formuleren en naar elkaars argumenten te luisteren. Lukt het ze om zulke goede argumenten te bedenken dat ze ook iemand kunnen overtuigen of er voor kunnen zorgen dat iemands mening verandert?”
Respect voor elkaars mening
Door stellingen te bespreken komen Karins leerlingen in aanraking met diverse meningen, naast de ideeën die ze thuis meekrijgen. Hierdoor leren ze om te gaan met verschillen tussen mensen; ze leren zelf nadenken, een eigen mening vormen en vervolgens respect te hebben voor elkaars mening. Karin: “Daarbij merk ik vooral dat ze er veel plezier in hebben!”
Juffrouw Karin heeft deze manier van lesgeven toegepast in groep 5,6 en 7.
Juf Karin van Kindcentrum De Kameleon in Den Bosch deed met deze inzending mee aan de wedstrijd ‘Aan de slag met Kerndoel 38’ die leidde tot de Aan de slag kalender. Stuur hier ook een tip in en help anderen met jouw voorbeeld.