• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Respect leren door debatteren

Good practice Kerndoel 38

Juf Karin leert de kinderen respect voor elkaar te hebben door hen te leren debatteren. Bewust gebruikt ze ook lhbt-thema’s hiervoor. Soms komen die spontaan op, soms komen ze van het Jeugdjournaal.

nos-jeugdjournaalPraten over stellingen

Juf Karin: “Ik bespreek altijd de stellingen van het Jeugdjournaal. Eerst bespreken we de stelling met de klas. Daarna gaan twee leerlingen met een tegengestelde mening met elkaar in debat.

Soms gaat een stelling van het Jeugdjournaal over seksuele diversiteit. Op momenten dat het onderwerp toevallig in de klas ter sprake komt, maak ik er soms ook zelf een stelling van.”

Naar elkaar luisteren

“Het is goed voor de leerlingen om argumenten bij een mening te formuleren en naar elkaars argumenten te luisteren. Lukt het ze om zulke goede argumenten te bedenken dat ze ook iemand kunnen overtuigen of er voor kunnen zorgen dat iemands mening verandert?”

Respect voor elkaars mening

Door stellingen te bespreken komen Karins leerlingen in aanraking met diverse meningen, naast de ideeën die ze thuis meekrijgen. Hierdoor leren ze om te gaan met verschillen tussen mensen; ze leren zelf nadenken, een eigen mening vormen en vervolgens respect te hebben voor elkaars mening. Karin: “Daarbij merk ik vooral dat ze er veel plezier in hebben!”

Juffrouw Karin heeft deze manier van lesgeven toegepast in groep 5,6 en 7.

 

Juf Karin van Kindcentrum De Kameleon in Den Bosch deed met deze inzending mee aan de wedstrijd ‘Aan de slag met Kerndoel 38’  die leidde tot de Aan de slag kalender. Stuur hier ook een tip in en help anderen met jouw voorbeeld.

Externe links

  • De stellingen van het Jeugdjournaal

Good practice Kerndoel 38

Soort:
Good practice
Onderwijs type:
Basisonderwijs
Thema:
Lesgeven
Doelgroep:
Leerkracht
Print

Interessant? Zie ook:

  • Aan de slag kalender

Gerelateerde kennisbank items

  • Kinderrechtendag

    Jezelf mogen zijn en gelijk zijn aan ieder ander: het zijn twee rechten die jaarlijks op 20 november worden gevierd op de internationale Kinderrechtendag. De dag is daarmee een kalenderhaakje voor de kerndoelen 38 en 43.
  • Hand in Hand

    2009 | Lesprogramma voor alle groepen van de basisschool over diversiteit in relaties. COC Haaglanden ontwikkelde het programma en stelde het gratis online beschikbaar.
  • Lesbrieven bij kinderboeken

    Lesbrieven bij kinderboeken maken het voor leerkrachten gemakkelijker deze boeken educatief in te zetten in de klas. Deze pagina behandelt alle lesbrieven bij kinderboeken waarin seksuele diversiteit een rol speelt.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid