2008 | In de roman Over de liefde (Doeschka Meijsing) gaat hoofdpersoon Pip terug naar haar jeugd. Haar derde lange liefdesrelatie is stukgelopen, zonder dat zij een idee heeft waardoor, door wie of waarom. Literatuurdocent Judith de Lang adviseert dit boek voor literatuuronderwijs op het vwo.
De allereerste keer
Voor de zoveelste keer in haar leven is Pip alleen, in de steek gelaten, op de rand van een depressie. Dan overkomt haar een ernstig ongeluk, waaraan ze een gaatje in haar geheugen overhoudt: hoe gebeurde dat ongeluk? De zoektocht naar wat de hersenen voor haar versluierd willen houden, leidt haar terug naar haar jeugd, toen ze voor de allereerste keer verliefd was.
Gebruik in de klas
Judith de Lang: “Dit boek kan goed benaderd worden met behulp van literaire begrippen. Het verhaal van Meijsing kan dienen om het begrip ‘sleutelroman’ toe te lichten. Voor zover het bij de schoolcultuur past, kun je ‘voorlezen’ ook voortzetten in de bovenbouw: in vwo-4 is dit boek hier geschikt voor. Het plezierige voor de leerlingen van voorlezen is dat zij geen kleur hoeven te bekennen. Ze hoeven geen verantwoordelijkheid te nemen voor dit boek en thema; immers, dit is de keuze van de docent.”
Tips van een literatuurdocent
Judith de Lang schreef over dit boek in een bijdrage voor Van12tot18 (juni 2017) op uitnodiging van Stichting School & Veiligheid, die de gastredactie voerde van dit themanummer over seksuele diversiteit. Lees hier het hele artikel over ‘roze literatuur’ in de klas.
Omgaan met lastige onderwerpen
Het onderwerp van dit boek kan emoties losmaken. Hou daar als docent rekening mee. Zorg voor het voorlezen/behandelen van het boek dat de sfeer in de klas veilig is. Er zijn daarbij verschillende factoren om rekening mee te houden, denk aan reacties en vragen van leerlingen, maar ook normen en waarden. De website seksuelevorming.nl van Rutgers, Kenniscentrum seksualiteit, heeft aan aantal tips op een rij geplaatst:
Vanzelfsprekend en duurzaam werk maken van seksuele diversiteit vraagt om goed plannen maken. In de praktijk beginnen de meeste scholen bij iets in de les. Dat is vrij logisch omdat bij vakdidactiek de grootste interesse voor docenten ligt. Kijk voor inspiratie en tips op de pagina ‘Lesgeven: hoe dan?’.
Wil je een training volgen over het omgaan met lastige onderwerpen, waaronder diversiteit? ‘Je hebt makkelijk praten’ is een gratis training die je op weg helpt en praktische handvatten geeft.