• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Over de liefde

2008 | In de roman Over de liefde (Doeschka Meijsing) gaat hoofdpersoon Pip terug naar haar jeugd. Haar derde lange liefdesrelatie is stukgelopen, zonder dat zij een idee heeft waardoor, door wie of waarom. Literatuurdocent Judith de Lang adviseert dit boek voor literatuuronderwijs op het vwo.

De allereerste keer

Voor de zoveelste keer in haar leven is Pip alleen, in de steek gelaten, op de rand van een depressie. Dan overkomt haar een ernstig ongeluk, waaraan ze een gaatje in haar geheugen overhoudt: hoe gebeurde dat ongeluk? De zoektocht naar wat de hersenen voor haar versluierd willen houden, leidt haar terug naar haar jeugd, toen ze voor de allereerste keer verliefd was.

Gebruik in de klas

Judith de Lang: “Dit boek kan goed benaderd worden met behulp van literaire begrippen. Het verhaal van Meijsing kan dienen om het begrip ‘sleutelroman’ toe te lichten. Voor zover het bij de schoolcultuur past, kun je ‘voorlezen’ ook voortzetten in de bovenbouw: in vwo-4 is dit boek hier geschikt voor. Het plezierige voor de leerlingen van voorlezen is dat zij geen kleur hoeven te bekennen. Ze hoeven geen verantwoordelijkheid te nemen voor dit boek en thema; immers, dit is de keuze van de docent.”

Tips van een literatuurdocent

Judith de Lang schreef over dit boek in een bijdrage voor Van12tot18 (juni 2017) op uitnodiging van Stichting School & Veiligheid, die de gastredactie voerde van dit themanummer over seksuele diversiteit. Lees hier het hele artikel over ‘roze literatuur’ in de klas.

 

Omgaan met lastige onderwerpen

Het onderwerp van dit boek kan emoties losmaken. Hou daar als docent rekening mee. Zorg voor het voorlezen/behandelen van het boek dat de sfeer in de klas veilig is. Er zijn daarbij verschillende factoren om rekening mee te houden, denk aan reacties en vragen van leerlingen, maar ook normen en waarden. De website seksuelevorming.nl van Rutgers, Kenniscentrum seksualiteit, heeft aan aantal tips op een rij geplaatst:

  • Omgaan met diversiteit
  • Vragen van leerlingen
  • Reacties van leerlingen

Vanzelfsprekend en duurzaam werk maken van seksuele diversiteit vraagt om goed plannen maken. In de praktijk beginnen de meeste scholen bij iets in de les. Dat is vrij logisch omdat bij vakdidactiek de grootste interesse voor docenten ligt. Kijk voor inspiratie en tips op de pagina ‘Lesgeven: hoe dan?’.

Wil je een training volgen over het omgaan met lastige onderwerpen, waaronder diversiteit? ‘Je hebt makkelijk praten’ is een gratis training die je op weg helpt en praktische handvatten geeft.

 

Auteur: Doeschka Meijsing
Uitgever: Querido
isbn: 9789021433516
Jaar van uitgave: 2008

Soort:
Tienerboek 12-18 jaar
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Lesgeven
Doelgroep:
Leerkracht Leerling
Print

Interessant? Zie ook:

  • Boekenlijstboeken met een roze randje

Gerelateerde kennisbank items

  • Hoe ondersteun je jongeren met lhbt-gevoelens?

    2016 | Flyer van Movisie met praktische tips om leerlingen die (mogelijk) lhbt-gevoelens hebben, te ondersteunen in deze kwetsbare periode.
  • Boys don’t cry

    Boys don’t cry is een (school)theatervoorstelling over identiteit, homosekualiteit, vriendschap, geloof en kanker. Voor voortgezet onderwijs, mbo en praktijkonderwijs. Inclusief nabespreking en lesmateriaal.
  • Tips voor lesgeven over de liefde

    Op de website Seksuele Vorming geeft Rutgers docenten tips over het omgaan met het onderwerp relaties, seksualiteit en seksuele diversiteit in de klas. Voor po, vo en mbo.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid