• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

‘Niet echt’ gepest

Op zijn vorige school werd hij genegeerd. Want homo.

2016 | Het AD Rotterdams Dagblad vertelt het verhaal van de 15-jarige Elijah, die al sinds zijn kleutertijd weet dat hij op jongens valt. Hij vertelt dat het nu goed met hem gaat op zijn nieuwe school. Maar hoe veilig is het als je wordt uitgelachen omdat je ‘goor’ bent?

ElijahGenegeerd

Op zijn vorige school in Spijkenisse werd Elijah genegeerd door de leerlingen en niet gezien door de leraren. “Daar waren veel Turkse en Marokkaanse jongens die mij vanaf dag één niet mochten. Een meisje kwam hun boodschap overbrengen. ‘Deze gasten negeren jou omdat je homo bent’, zei ze.” Zijn docenten durfde hij niet om hulp te vragen: “ze waren te christelijk of niet open-minded.”

‘Niet echt’ gepest

Op zijn nieuwe school in Hoogvliet heeft hij wel goed contact met zijn klasgenoten. Zijn verdediging is met iedereen mee te lachen (dat kan hij goed – hij wil acteur worden). Ook als zijn klasgenoten zeggen dat hij minder ‘gay’ moet doen. Hij probeert soms mannelijker te doen, maar zou zich liever anders willen uitdrukken – meer ‘gay’ dus. En ook op deze school kan nog steeds een hele aula gillen dat het goor is dat hij op jongens valt, vertelt hij het AD. Of wat te denken van leerlingen die hem openlijk vragen stellen over anale seks?

In Hoogvliet is gelukkig wel een docente die hem steunt. Ze accepteert het scheldwoord ‘homo’ niet. Ook organiseerde ze samen met Elijah Paarse Vrijdag. Daar kwamen veel positieve reacties op, maar ook negatieve. Dat deerde Elijah niet meer, omdat hij zich nu gesteund voelde.

Uitkijken naar later

Toch verwacht Elijah dat hij pas echt zichzelf kan zijn als hij van de middelbare school af is. Als hij zelf beter kan kiezen met welke mensen hij omgaat. Hij hoopt dan meer jongens te leren kennen die op jongens vallen. “Ik ken nu niemand waarmee ik naar de bioscoop kan gaan en daarna zoenen of zo, zoals heterojongeren dat volgens mij doen.”

Bron: ‘Ze negeerden me, omdat ik homo ben’, Jitske-Sophie Venema, AD Rotterdams Dagblad, 2 juni 2016

 

Reactie van de school

Stichting School & Veiligheid heeft naar aanleiding van dit artikel contact gehad met de huidige school van Elijah. Het is een school die al veel onderneemt op het gebied van sociale veiligheid. Dit verhaal benadrukt voor de school hoe belangrijk het is om hier blijvend aandacht voor te hebben en te kijken waar dit nog versterkt kan worden.

Op zijn vorige school werd hij genegeerd. Want homo.

Soort:
Storytelling
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Zorg dragen
Doelgroep:
Leerkracht Leerling
Print

Interessant? Zie ook:

  • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Zorg dragen: hoe dan?

Gerelateerde kennisbank items

  • Goed uit de kast op een streng christelijke school

    2013 | Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school, het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna ook thuis. Leerling en mentrix vertellen het verhaal van deze 'coming out'.
  • Kwetsbare LHBT-jongeren op school

    2015 | Deze korte factsheet van Movisie geeft leerlingbegeleiders en mentoren handvatten om pubers met lhbt-gevoelens te begeleiden.
  • Organiseer Paarse Vrijdag op school

    Ieder jaar kunnen leerlingen er voor zorgen dat hun school één dag paars kleurt om te laten zien dat diversiteit de norm is. Leerlingen hebben hierbij ondersteuning nodig van de school - en voor leraren is het dé dag om te werken aan respect voor gender & seksuele diversiteit. In 2020 valt Paarse Vrijdag op 11 december.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid