• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Mietjes moeten we niet

Stereotypen over gender en seksuele diversiteit onder jongeren en lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders in Nederland

2013 – Tweederde van de middelbare scholieren houdt afstand van homoseksuele medeleerlingen of voelt zich onzeker over contact met hen. Dit is een van de uitkomsten van een steekproef van EduDivers.

Mietjes%20moeten%20we%20niet%2025045ab[1]

De steekproef

EduDivers deed onderzoek onder 325 lesbiennes, homo’s en biseksuelen (14 t/m 66 jaar oud) en
onder 339 leerlingen van middelbare scholen (11 t/m 19 jaar oud).

Homoseksualiteit

• Tweederde van de middelbare scholieren houdt afstand van homoseksuele medeleerlingen of voelt zich onzeker over contact met hen.
• 32% wil in de pauze niet naast een homoseksuele klasgenoot zitten.
• Slechts een derde vindt homoseksualiteit “een natuurlijke seksuele oriëntatie”.

Niet stereotype gedrag

Het onderzoek toont ook aan dat jongeren grote moeite hebben met meiden die zich stoer of mannelijk gedragen en jongens die meisjesachtig gedrag vertonen. Peter Dankmeijer, directeur van EduDivers: “De opmerkingen van de scholieren maken glashelder dat afwijken van jongens- of meisjesachtig normgedrag tot grote weerstand leidt onder pubers. ‘Mietjes’ of ‘manwijven’ moeten ze niet.”

 

Externe links

  • EduDivers - home

Download

  • ‘Mietjes moeten we niet, Stereotypen over gender en seksuele diversiteit onder jongeren en lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders in Nederland’, Peter Dankmeijer en Marinus Schouten, 2013

Stereotypen over gender en seksuele diversiteit onder jongeren en lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders in Nederland

Soort:
Onderzoek
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Plannen maken
Doelgroep:
Schoolleider Zorg (vertrouwenspersoon, mentor, zorgcoördinator, enz)
Print

Interessant? Zie ook:

  • Onderzoeken over onderwijs en seksuele diversiteit

Gerelateerde kennisbank items

  • Feiten en cijfers op een rij

    2015 | Een Een kort en cijfermatig overzicht van de vraagstukken rond lhbt's in Nederland, met uitsplitsing naar jongeren. Bruikbaar voor schoolpersoneel bij lesgeven en beleid maken. Hoe zit het nou echt?
  • Een goed begin is het halve werk

    2014 | Infoblad over manieren om de Gouden en Zilveren Weken in te zetten om de sfeer in de klas voor dat jaar positief te beïnvloeden op het gebied van seksuele diversiteit en gender.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
Powered by School & Veiligheid