pogastleslesmateriaal

De LEF-kist is een doorgaande leerlijn voor groep 1 t/m 8 over diversiteit en respect: ‘Het mooiste dat je kunt worden is jezelf’. Indien gewenst geeft Schiedams Lef ook gastlessen hierbij.

Een kist vol

De LEF-kist voor het basisonderwijs is gevuld met lessen en boeken over over diversiteit, liefde, vriendschap en over het LEF hebben om jezelf te zijn en voor een ander op te komen. In de kist zitten vijf lessen per groep, die de docenten zelf aan hun klas geven. De lessen zijn kort en simpel en duidelijk beschreven, zodat de voorbereiding niet veel tijd kost.

De school bepaalt zelf wanneer de lessen per jaargroep worden gegeven. Een geschikte week is bijvoorbeeld de Week van de Lentekriebels in maart.

Extra: uitleg of gastles

Voordat de school actief met de lessen aan de slag gaat, kan Schiedams LEF op een bijeenkomst met de leerkrachten uitleg geven over de inhoud van de LEF-kist. Scholen kunnen ook gastlessen aanvragen bij Schiedams LEF.

LEF-dag

Een van de onderdelen van het lespakket is de LEF-dag. Op LEF-dag doen alle leerlingen de kleren aan die ze zelf graag aan willen trekken. Vooraf wordt LEF-dag in de klas besproken. De groep spreekt af dat iedereen met respect wordt behandeld en dat er vooral complimentjes worden gegeven. Niemand wordt uitgelachen.

Schiedams LEF voor heel Nederland

Schiedams LEF heeft deze methode in 2016 uitgerold over heel Nederland. De LEF-kist werd getest en doorontwikkeld op basisscholen in Schiedam en Capelle aan de IJssel. Deze gemeenten maken het voor hun basisscholen mogelijk om de leskisten gratis aan te schaffen.

Interview met Schiedams LEF, PopUpTV op 19 oktober 2016: