1999 | Dit pakket van EduDivers bestaat uit vijf lessen en laat leerlingen stapsgewijs zien dat er verschillende opvattingen bestaan over seksualiteit en hoe je daar mee omgaat.
Aanleiding
De Nederlandse samenleving wordt nog steeds meer divers. Divers in culturele groepen en in leefvormen en omgangsvormen. De vaardigheden ontbreken blijkbaar om daarmee goed om te gaan. Ook de overheid vindt het belangrijk en heeft het omgaan met verschillen een hoge prioriteit gegeven in de kerndoelen van het primair onderwijs. Het pakket Leefvormen biedt leerkrachten een handreiking om deze doelen in te vullen.
Doelgroep
Dit pakket richt zich op het primair onderwijs. Allerlei basisattitudes en vaardigheden worden hier reeds vormgegeven. Het bevat een spiraalsgewijs leerplan voor leerkrachten, dat suggesties biedt voor het geleidelijk en systematisch opbouwen van vaardigheden rond diversiteit en respect. Tevens is geprobeerd zoveel mogelijk variaties aan te geven voor toepassing in het speciaal onderwijs. Toch zal het gebruik enige creativiteit van de leerkracht vereisen.
Doel
Breed geformuleerd zijn onze doelen om kinderen te leren hun eigen gevoelens en voorkeuren te (h)erkennen en om zich nieuwsgierig en respectvol op te stellen ten aanzien van de gevoelens en keuzes van anderen.
Inhoud
Het spiraalsgewijs leerplan bestaat uit drie lessenseries van steeds vijf lessen. Het pakket stimuleert de leerkracht een eigen invulling te ontwikkelen. Dit gebeurt door suggesties te geven over welke werkvormen kunnen worden weggelaten of aangevuld en hoe binnen werkvormen kan worden gevarieerd. Er wordt geregeld verwezen naar andere pakketten en lesmethoden die men kan gebruiken.
Reader ‘Diversiteit en verschillen’
Deze bundel is vooral bedoeld ter ondersteuning van de invoering van het lessenpakket ‘Leefvormen’. De bundel kan echter ook zelfstandig worden gebruikt en levert dan vooral achtergrondinformatie op.