vo/mbolespakketseksuele vorming
  • Met lesbrief en modules over seksuele diversiteit
  • Ondersteuning voor leraren bij lesgeven in de Liefde
  • Voor alle niveaus in het vo en mbo

Lang Leve de Liefde is een lespakket over liefde, relaties en seksualiteit voor het voortgezet (speciaal) onderwijs en mbo. Gemaakt door Soa Aids Nederland in samenwerking met onder andere Rutgers.

Website Lang Leve de Liefde

Inhoud

Lang Leve de liefde is een uitgebreid pakket dat gratis te gebruiken is via de digitale omgeving voor docenten en leerlingen: www.langlevedeliefde.nl. Het lespakket is afgestemd op verschillende onderwijsniveaus en bevat onder meer:

• Lessen.
  • Filmpjes en beeldmateriaal.
  • Downloadbare werkbladen.
  • e-learning voor leerlingen.
  • Lesbrief ‘Seksuele diversiteit’ (voor tweede klas vmbo, havo & vwo).
  • Module over Seksuele diversiteit (mbo)
  • Een docentenhandleiding.
  • Ondersteuning voor leraren ‘Lesgeven in de Liefde’.
  • Online Workshop voor leraren.

Doelgroep

De lessen zijn gemaakt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en mbo. Er zijn aparte modules voor de onderbouw, bovenbouw, praktijkonderwijs en speciaal onderwijs.

Doel

De lessen ondersteunen leerlingen in een prettige, veilige en gewenste seksuele ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan kennis maar ook aan de houding en vaardigheden van leerlingen ten aanzien van relaties en seksualiteit. De lessen stimuleren leerlingen te communiceren over hun eigen wensen en grenzen en die van de ander te respecteren.

Seksuele diversiteit

Homoseksualiteit wordt geïntegreerd behandeld; in het lesmateriaal komen bij de meeste onderwerpen homojongeren aan het woord. Ook kun je door middel van extra modules zoals ‘Seksuele diversiteit’, ‘Jij en media’ en de ‘Lesbrief Seksuele diversiteit’ aandacht besteden aan het thema.

Producent

Lang Leve de Liefde is een ontwikkeld door Soa Aids Nederland in samenwerking anderen, waaronder Rutgers, de Universiteit van Maastricht en GGD Rotterdam Rijnmond.