• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Jelle geeft de voorlichting die hij miste

Hij maakte en speelde een toneelstuk over homoseksualiteit

2014 | Als de 16-jarige Jelle ontdekt dat hij biseksueel is, komt hij zonder grote problemen uit de kast. Omdat Jelle vindt dat zijn school te weinig en te eenzijdig voorlicht over seksuele diversiteit, besluit hij hier een toneelstuk over te maken. Anniek van Gay&School tekende zijn ervaringen op.

Jelle 25047c9Coming out thuis

Als Jelle 16 is weet hij dat hij op jongens en op meisjes valt; hij is biseksueel. Hij weet dat deze boodschap thuis geen probleem is omdat zijn zus lesbisch is en meer familieleden homoseksueel zijn. Maar zelfs in deze tolerante omgeving vindt hij het moeilijk een goed moment te vinden om ‘het’ te vertellen. Dat drukt op hem. Een dag in de kerstvakantie blijkt de dag “om het maar gewoon te zeggen”.

Coming out op Facebook

Nu zijn familie weet dat Jelle ‘bi’ is, wil hij ook graag uit de kast komen bij vrienden en op school. Hij vindt het te spannend om iedereen persoonlijk te benaderen en besluit zijn coming out via Facebook te doen. Hij krijgt een paar positieve reacties, maar het echte spannende moment is de eerste dag na de kerstvakantie, als de school weer begint.

Toneelstuk Jelle 2501e44Coming out op school

“Ik fiets altijd met een paar anderen naar school. Zij hadden het natuurlijk gezien op Facebook en ze reageerden goed. Op school kwam de enige docent die het al wist gelijk naar me toe; ze vond het goed dat ik het had gezegd. Mijn mentor had geen Facebook, die wist dus van niets, die heb ik het zelf verteld.

Veel leerlingen vroegen: ben je nu een halve homo? Dat vond ik best lastig, want zelf wist ik het ook niet helemaal precies. Er waren natuurlijk ook leerlingen die niets tegen mij zeiden maar wel tegen elkaar: hé, dat is die jongen die dat op Facebook gezet heeft. Ze hadden het er wel over maar er werd niet echt geroddeld.

Ik kreeg veel aandacht. In het begin vond ik het wel moeilijk om er open over te zijn. Maar als je eerlijk en open bent, helpt dat mensen wel om vragen te stellen. En dan kun je verder.

Op school was ik de eerste die uit de kast kwam. Er is wel voor mijn tijd wel iemand geweest, maar niet sinds ik op school zit. Toen ik eenmaal uit de kast was, kwam een andere leerling naar me toe die zelf ook met vragen rondliep over ‘uit de kast komen’. Het is fijn om dat vertrouwen te krijgen.”

‘Homoseksualiteit is niet alleen seks’

Toen Jelle ontdekte biseksueel te zijn, realiseerde hij zich dat hij daar op school nooit iets over had geleerd. “Homoseksualiteit wordt wel genoemd. Dat gebeurt bij seksuele voorlichting. Ik vind dat jammer, want seks is maar een heel klein deel van homoseksualiteit. Voor mij gaat het over gevoel en liefde, niet alleen over seks.”

Jelle maakt zelf wat hij mist op school

Jelle wilde daar wat aan veranderen. Toen hij op school een theatervoorstelling zag over alcohol en drugs bedacht hij dat dit een mooie manier zou zijn om op school iets over homoseksualiteit te vertellen, anders dan tijdens de lessen seksuele vorming. Jelle had al de nodige ervaring op het gebied van toneelspelen en besloot een script voor een toneelstuk te schrijven. Hij hield een auditieronde voor leerlingen van school en mensen die hij kende van andere audities.

Homo?!

De groep ging aan de slag met Homo?!, een toneelstuk over Mees, die een jaar rondloopt met de wetenschap dat hij homoseksueel is. Mees is bang voor de reactie van zijn ouders en broertje. Bovendien heeft Mees een vriendin. Als hij het hen eindelijk vertelt, krijgt hij niet helemaal de reactie waarop hij gehoopt had…

Een toneelstuk over liefde..

“Ik wilde het stuk niet te dramatisch maken,” zegt Jelle. “Er zit ook veel humor in. Ik wil iemand laten zien vanaf de periode dat hij rondloopt met de twijfel om uit de kast te komen tot het moment dat hij het thuis, op school en aan zijn vrienden heeft verteld. Daarnaast wil ik ook laten zien hoe verschillend de omgeving kan reageren. Voor sommigen is het echt lastig. Anderen zeggen: joh dat wist ik toch al lang. In het toneelstuk komt geen seks voor; het gaat over liefde. Maar ik wil ook grotere dingen laten zien: bijvoorbeeld dat homoseksualiteit in sommige landen verboden is.”

.. en over pesten

“Alles in het stuk is waargebeurd. Voor een deel zijn het mijn eigen ervaringen. Daarnaast heb ik via Jong&Out anderen gevraagd of ik hun verhalen mocht gebruiken. Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met pesten, maar van anderen hoorde ik wel hoe ze gepest zijn met hun homoseksualiteit. Daarom zit dit er ook in verweven, omdat het toch veel gebeurt.”

De uitvoering

Jelle en zijn crew hebben het stuk inmiddels een aantal keren opgevoerd buiten de school. De reacties waren erg positief. Het bleek echter lastig om de toneelgroep bij elkaar te houden. Ook erkent Jelle dat deze leerlingen niet de pedagogische achtergrond hebben om na het toneelstuk met een klas een discussie te voeren. “Ik zou zelf niet snel het gesprek met de zaal aangaan. Als leerlingen door het toneelstuk niet anders over homoseksualiteit gaan denken, dan kunnen wij daar verder niet zo veel aan veranderen. Dat is meer voor de professionals.”

 

Update 2016

Inmiddels is Jelle bezig met een film onder dezelfde titel. Zie de website www.homodefilm.nl

Hij maakte en speelde een toneelstuk over homoseksualiteit

Soort:
Good practice Storytelling
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Leerlingenparticipatie Lesgeven
Doelgroep:
Leerkracht Leerling
Print

Interessant? Zie ook:

  • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
  • Theater op school

Gerelateerde kennisbank items

  • Do it right

    2016 | Praktische tool met concrete handvatten voor de ontwikkeling van een interventie of de verbetering van een bestaande lesmethode die de acceptatie van lhbt's vergroot. Do it right is een 7-stappenplan van Movisie.
  • Hoe leerlingen ‘voorlichting’ kunnen ervaren

    2016 | Uitspraken van leerlingen over de manier waarop zij de voorlichting over seksuele diversiteit op school ervaren, geven richting aan hoe het beter kan.
  • Good practice op het Heerbeeck college

    2013 | Het Heerbeeck College in Best deed in 2012-2013 mee aan de pilot van OCW. Diverse thema's werden in het kader van de pilot integraal uitgewerkt tot de themaweek 'De lente ontwaakt'.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid