podocumentairetrans

Joppe (13) voelt zich een meisje maar werd geboren als jongen. In de documentaire ‘Ik ben een meisje’ zie je hoe dit voor haar is en hoe haar omgeving hier mee omgaat.

Liever zij dan hij

In de documentaire (uit 2010) doet Joppe haar verhaal samen met haar beste vriendinnetje Kim. Al vroeg droeg Joppe graag jurkjes en pruiken en speelde ze met barbies. En ze wilde liever ‘zij’ dan ‘hij’ genoemd worden. Halverwege groep acht besloot ze haar klasgenoten te vragen haar voortaan als meisje te zien.

Geen megaprobleem

Ook in de brugklas haalde ze de wind uit ieders zeilen door het gelijk te vertellen. “Het is ook geen megaprobleem,” zo vindt ze. Zonder poespas en met opmerkelijk veel zelfvertrouwen legt Joppe in de documentaire uit hoe het nu eigenlijk werkt met puberteitsremmers en vrouwelijke hormonen, en hoe ze omgaat met haar gevoel. (Bron: IDFA.nl)

“Het overheerst je leven niet. Maar iedere dag loop je er toch wel tegen aan.”

Wat zou jij doen?

In 2012 zijn Joppe en Kim te gast in de kindertalkshow ‘Wat zou jij doen…’ De kinderen (groep 7/8) in de talkshow zien de documentaire en gaan een gesprek aan met Joppe. Talkshowhost is Sipke Jan Bousema.

Inspiratie voor in de klas

Bekijk documentaire met je klas en ga in gesprek over het onderwerp genderdysforie. Laat je inspireren door de uitzending van ‘Wat zou jij doen’ om te kijken hoe zo’n gesprek er uit kan zien. Of gebruik het lesmateriaal dat je kunt downloaden op de website van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA). Heb je een genderkind in de klas? Bespreek dit dan eerst met de leerling (en de ouders) en houd rekening met zijn/haar wensen.

De documentaire duurt 15 minuten en is te bekijken via NPO Start.