Homo in de Klas is een lesbrief voor het protestants-christelijk voortgezet onderwijs om homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Het pakket bestaat uit twee lessen, waarvan één wordt ingevuld door een christelijke homoseksuele vrijwilliger.
Twee momenten
Het lespakket bestaat uit twee lessen, die staan beschreven in een docentenhandleiding. Er is een versie voor havo/vwo en een andere voor het vmbo. De planning van de lessen wordt door de school bepaald. Een docent kan in twee achtereenvolgende weken een les aanbieden, maar kan ook de hele lesbrief doorlopen in bijvoorbeeld een projectochtend.
Een eigen les en een gastles
De lesbrief bestaat uit twee lessen. De eerste les is een introductie op het onderwerp. Aan de hand van modules kan de docent kiezen welke onderwerpen relevant zijn om te bespreken. Denk aan het pesten van homo’s, transgenders, of je als homo kunt geloven en naar de kerk kunt gaan, etc.
In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er vanzelf een mooi gesprek.
De doelen
De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met seksuele diversiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen.
Voorbereiding en nazorg
Een goede voorbereiding is essentieel. ‘Homo in de klas’ adviseert scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hier bij stil te staan. De voorlichter die de gastles komt verzorgen kan hier bij zijn om over zichzelf en de lessen te vertellen. Deze voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent om te weten wat ze kunnen verwachten en om de rolverdeling tijdens de les af te spreken.
Wanneer het onderwerp gevoelig ligt, kan een school de ouders over de lessen vooraf informeren. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Daarnaast is het goed om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon.
De makers
Christelijke homo-organisaties CHJC, ContrariO en LKP hebben samen met het gereformeerde leerkrachtenplatform GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om seksuele diversiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Het project wordt uitgevoerd door vrijwilligers en draait zonder winstoogmerk. De scholen die het project bezoekt zijn vrijzinnig tot orthodox.