vopraktijkvoorbeeldlhb voorlichting

Hoe doen andere scholen dat: bezig zijn met seksuele diversiteit en gender? In dit filmpje vertellen twee leraren van het Rudolf Steiner College hoe zij dat doen. Hun school won er de Lang Leve de Liefde Award (2020) mee.

“We bespreken gender, hoe je je voelt, op wie je valt…”

In de video zijn Jet Zurné en Harmke Schaap aan het woord, docent biologie en mentor. In het filmpje vullen ze elkaar aan zoals ze dat ook doen in de leerlijn van hun school. “We bespreken gender, hoe je je kleedt, hoe je je voelt, op wie je valt, wat je tussen je benen hebt: dat dat allemaal losse dingen zijn die los van elkaar iets anders kunnen zijn. Dus dat je je bijvoorbeeld als heteroman ook vrouwelijk kunt kleden.”

“Over seksualiteit praten moet gewoon worden”

Ze vertellen dat het lichamelijke en het niet-lichamelijke aan bod moet komen op hun mavo-havo-vwo school. Dat de mentor en de biologiedocent overdragen wie, wat, waar bespreekt. Dat het ‘gewoon’ moet worden te praten over seksualiteit, gevoelens en grenzen. Als biologielessen over seksualiteit in de onderbouw stoppen, krijgen de mentoren in de bovenbouw de opdracht om met de klas te blijven praten over onderwerpen die te maken hebben met seksualiteit en gedrag op momenten waarop zij denken dat die het best aankomen. “Juist tijdens deze lessen groeit je band met de leerlingen”.

Seksuele integriteit

School & Veiligheid zat in de jury in 2020. “Voor ons is seksuele integriteit een belangrijke kern: dat docenten leren hoe de leerlingen bewust, respectvol en verantwoordelijk kunnen omgaan met hun eigen gender en seksualiteit en die van de ander.” Meer uitleg over seksuele integriteit en hoe je daaraan werkt op school, lees je op de website www.schoolenveiligheid.nl.