• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Hoe doen zij het? Rudolf Steiner College

Winnaars LLdL Award vertellen over hun aanpak

2020 | Bezig zijn met seksuele diversiteit en gender: hoe doen andere scholen dat? In dit filmpje vertellen twee leerkrachten van het Rudolf Steiner College hoe zij dat doen. Hun school won er de Lang Leve de Liefde Award 2020 mee.

Elkaar aanvullen

“We bespreken gender, hoe je je kleedt, hoe je je voelt, op wie je valt, wat je tussen je benen hebt: dat dat allemaal losse dingen zijn die los van elkaar iets anders kunnen zijn. Dus dat je je bijvoorbeeld als heteroman ook vrouwelijk kunt kleden.” Aan het woord zijn Jet Zurné en Harmke Schaap, docent biologie en mentor. In het filmpje vullen ze elkaar aan zoals ze dat ook doen in de leerlijn van hun school.

Als het uitkomt (en aankomt)

Ze vertellen dat het lichamelijke en het niet-lichamelijke aan bod moet komen op hun mavo-havo-vwo school. Dat de mentor en de biologiedocent overdragen wie wat waar bespreekt. Dat het gewoon moet worden te praten over seksualiteit en gevoelens en grenzen. Dat als de biologielessen hierover in de onderbouw stoppen, dat de mentoren in de bovenbouw de opdracht krijgen om te blijven praten met de klas over onderwerpen die te maken hebben met seksualiteit en gedrag – op momenten waarop zij denken dat die het best aankomen.

“Juist tijdens deze lessen groeit je band met de leerlingen,” zeggen de docenten.

“Ik val zelf op jongens,” zegt een jongen, “maar ik heb op deze school eigenlijk nul negatieve reacties gekregen daarop”.

Meer filmpjes

Nog drie scholen wonnen de Lang Leve de Liefde Award 2020. Ook deze scholen deden mooie dingen en maakten interessante filmpjes. Je kunt de ze bekijken op de website van Rutgers; het zijn vier filmpjes met goede voorbeelden in het praktijkonderwijs, vo, mbo en praktijkonderwijs.

Ook School & Veiligheid zat in de jury in 2020. Voor ons is seksuele integriteit een belangrijke kern: dat docenten leren hoe de leerlingen bewust, respectvol en verantwoordelijk kunnen omgaan met hun eigen gender en seksualiteit en die van de ander.

 

Winnaars LLdL Award vertellen over hun aanpak

Soort:
Good practice
Onderwijs type:
mbo Voortgezet onderwijs
Thema:
Lesgeven Plannen maken
Doelgroep:
Leerkracht Schoolleider
Print

Interessant? Zie ook:

  • Goede voorbeelden van lhbt-projecten

Gerelateerde kennisbank items

  • Leerlingen aan het woord op het Theresialyceum

    2018 | Het Theresialyceum had al aandacht voor seksuele diversiteit. Maar door een spiegelgesprek met leerlingen ontdekte de school dat ze een tandje bij kon zetten. Een jaar later bleek al veel opgepakt te zijn. De inzet van leerlingen is gebleven.
  • Lang Leve de Liefde

    Lang Leve de Liefde bestaat uit diverse modules over liefde en seksualiteit voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Seksuele diversiteit komt in alle lessen terug én er in een verdiepende lesbrief.
  • Samen sterk met een GSA

    2018 | Meedoen aan een een GSA kan het veiligheidsgevoel van lhbt-leerlingen op het vmbo sterk verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van Movisie en de UvA.
  • Seksuele integriteit in po, vo en mbo

    Werk maken van seksuele integriteit is een taak van de school, zodat leerlingen/studenten én leerkrachten/docenten zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. School & Veiligheid ondersteunt scholen bij deze rol.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid