teamtoolgespreksstartervo/mbo

Een spiegelgesprek tussen leerlingen en leraren is een mooie manier om inzicht te krijgen in het veiligheidsgevoel van leerlingen op het gebied van seksuele diversiteit. Met vaak waardevolle uitkomsten om mee aan de slag te gaan in de schoolpraktijk.

Download Het Spiegelgesprek

Een veilige setting

Het is als leerkracht niet altijd makkelijk signalen op te vangen van leerlingen over hoe veilig ze zich voelen. Vaak speelt pesten zich af onder de radar van de van jouw zicht. Bovendien zijn leerlingen alleen volledig open over hun ervaringen en adviezen wanneer de setting veilig is. De gesprekstool Het Spiegelgesprek helpt je om in een veilige setting het gesprek te voeren.

“Ik was verrast hoe genuanceerd het advies van de leerlingen was. Ik dacht dat we al veel aandacht aan seksuele diversiteit gaven. Nu ik de ervaring van de leerlingen hoor, is dat te weinig.” (Coördinator gezonde school na een spiegelgesprek)

Hoe werkt het?

Een spiegelgesprek bestaat uit maximaal vijf gespreksrondes. In de eerste rondes vormen leerlingen één groep en leraren één groep. In de eerste ronde praat één groep onderling over ervaringen en adviezen terwijl de andere groep alleen luistert. Gevolgd door een ronde waarbij de groep die luisterde vragen stelt ter verheldering. De gesprekken worden afgesloten met een gezamenlijke ‘feed-forward’: concrete plannen voor de school. Vanwege dat laatste is het belangrijk dat teamleiders aanwezig zijn. De meest uitgebreide versie duurt 3 uur.

Hulpvragen en tips

De tool ‘Spiegelgesprek’ biedt 8 hulpvragen voor het voeren van de gesprekken en geeft tips voor het voorbereiden en het opzetten van de spiegelgesprekken. Hij is ontwikkeld door School & Veiligheid en gratis te downloaden.

Is het voor jullie als leerlingen duidelijk wat de school doet met plagen, pesten en discriminatie?
Welke duidelijke afspraken heeft de school over respectvol gedrag?
Onderneemt de school actie zodat iedereen zichzelf kan zijn op school?
(Uit: Het spiegelgesprek)