po/vo/mbotips

Hoe geef je in een gesprek met een (mogelijke) lhbti+ leerling openheid over homoseksualiteit? Auteur Jos Versteegen geeft in zijn artikel tips.

Gevoelig onderwerp

Auteur Jos Versteegen benadrukt in zijn artikel ‘Homoseksualiteit; nog altijd gevoelig onderwerp’, de noodzaak om homoseksualiteit beter bespreekbaar te maken. Aan de hand van cijfers legt hij uit dat de situatie van homojongeren de laatste tientallen jaren weliswaar sterk verbeterd is, maar nog steeds onveilig kan zijn.

Openheid over homoseksualiteit

In zijn artikel legt Versteegen hulpverleners uit hoe je tijdens een gesprek het thema homoseksualiteit een opening te kunt geven. Hij geeft vier praktische tips die ook prima te gebruiken zijn voor gesprekken met leerlingen.

1. Ga er niet vanuit dat iemand hetero is. Vraag een jongen standaard: “Heb je al een vriend of vriendin?” in plaats van: “Heb je al een vriendin?”
  2. Homoseksualiteit kan een facet zijn van andere problemen. Voordat je alleen focust op die problemen, kun je vragen of ze iets te maken hebben met partnerkeuze.
  3. Ga mee in de terminologie van de jongeren. Als een meisje zegt: “Ik vind meisjes leuk,” noem dat dan niet lesbisch. Dat woord kan te zwaar overkomen.
  4. Weet waar je leerlingen naar kunt doorverwijzen.

Het artikel is gepubliceerd in SoziO, het vakblad voor sociale en pedagogische beroepen. Je kunt het lezen door het hieronder te downloaden als pdf.