voonderzoeklhb voorlichting
  • Onderzoek van Rutgers onder 300 scholieren
  • Leerlingen ontevreden over seksuele vorming op school
  • Leerlingen willen les over seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks

‘Seksuele vorming moet gaan over onderwerpen als seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks. Het moet niet alleen gaan over voortplanting.’ Dat blijkt uit onderzoek onder middelbare scholieren van Rutgers.

Meer leren over diversiteit

De geïnterviewde leerlingen zeggen informatie te missen over seksuele diversiteit en genderdiversiteit. Het onderwerp wordt wel besproken, maar alleen in die zin dat homoseksualiteit bestaat of meer in het kader van discriminatie.

“Leerlingen willen dat seksuele vorming de normativiteit doorbreekt en duidelijk maakt dat er niet één standaard is. Ook willen ze dat seksuele diversiteit aan de orde komt bij alle aspecten van seksuele vorming; of het nu over veilig vrijen gaat of over relaties.” (Marianne Cense van Rutgers)

Wat willen leerlingen?

•  Leerlingen willen een docent die makkelijk praat over seks
    en hen serieus neemt
  •  Leerlingen willen gevarieerde lessen over seksualiteit, niet alleen
    theorie maar ook ervaringsverhalen
  • Leerlingen willen seksuele vorming vanaf de brugklas tot de
    eindexamenklas.
  • Leerlingen willen open kunnen praten over seksualiteit.
  • Leerlingen willen veel meer onderwerpen bespreken, zoals
    seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks
  • Leerlingen willen dat de docent een veilige sfeer creëert in de klas.

“Leerlingen geven aan dat seksuele vorming op school helpt om taboes te doorbreken en open met elkaar te praten over relevante onderwerpen.”

Leerlingen als co-onderzoekers

Zeventien jonge co-onderzoekers (15-18 jaar) vormden het hart van het onderzoek. Rutgers trainde en begeleidde ze. In totaal lieten zij 300 leerlingen (12-18 jaar) op acht middelbare scholen meedoen aan hun onderzoek. Rutgers verwerkte samen met de jongeren de data tot een kwalitatief onderzoek en een publieksversie van het onderzoek. Stichting School & Veiligheid dacht mee via de adviescommissie van het project.