• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Genderproblematiek vaak niet herkend

Bij problemen op school kan beter worden doorgevraagd

2014 | De zorgvraag van genderkinderen blijft vaak onbeantwoord. Hulpverleners durven niet door te vragen zodat de problemen van de jongeren niet worden aangepakt, meent maatschappelijk werker Franse van Transvisie Zorg. Hij geeft praktische tips in het vakblad Sozio.

sozio oktober 2014 250Een op de honderd leerlingen?

En half procent tot ruim één procent van de Nederlandse bevolking is ongelukkig met de genderrol die van hen verwacht wordt; ze hebben ‘genderdysforie’. Het gaat om 83.000 tot 183.000 Nederlanders. Velen van hen hebben het moeilijk (gehad) – 21% van de volwassen transgenders heeft ooit een zelfmoordpoging gedaan.

Hulp – op tijd

Hulp is natuurlijk altijd belangrijk. Maar bij genderkinderen speelt de tijd ook een rol. Als een genderdysfore jongere kan profiteren van bijvoorbeeld puberteitsremmers, moet de hulpverlening er wel op tijd bij zijn.

Niet doorvragen

Volgens Bastiaan Franse, maatschappelijk werker bij Transvisie Zorg herkennen hulpverleners de problemen van genderkinderen vaak niet. Hierdoor worden wel de symptomen behandeld, maar blijft de zorgvraag onbeantwoord. Dit betoogt hij in het oktobernummer van Sozio, vakblad voor sociale en pedagogische beroepen. Hij geeft het voorbeeld van de jongere die weinig vrienden heeft en (zonder goed doorvragen) naar een weerbaarheidstraining wordt gestuurd.

Tactvolle tips

De reden dat hulpverleners niet doorvragen is volgens Franse onder meer de angst dat ze het niet goed hebben. Ze hebben niet de juiste woorden het onderwerp tactvol aan te snijden. Daarom geeft Franse een paar handige zinsneden die probleemloos gebruikt kunnen worden. De vragen komen erop neer of iemand het gevoel heeft zichzelf te kunnen zijn. Bijvoorbeeld: “Voel je je prettig als jongen tussen de jongens?” (Voor meer tips, lees het artikel.)

Doorverwijzen

Ontwikkelingspsychologe Tanja van der Hengel raadt aan om jongeren met genderdysforie altijd door te sturen naar gespecialiseerde hulp. Steunfiguren kunnen de plank mis slaan. Het is niet altijd duidelijk of iemand echt transgender is. Ook is ‘uit de kast komen’ niet in alle gevallen de beste beslissing.

Meer aandacht op scholen

Franse en Van der Hengel zien dat er al meer begrip is voor genderdysforie dan vroeger en zij verwachten dat de acceptatie langzaam zal groeien, zoals dat ook het geval was met homoseksualiteit. Franse denkt dat dat proces zou worden versneld als er meer aandacht voor genderdiversiteit is op scholen en in opleidingen.

Verder lezen

  • ‘Hulpverleners kennen genderproblematiek vaak niet‘, Sozio oktober 2014

Externe links

  • Youz -Transvisie Zorg
  • Sozio, vakblad voor sociale professionals en het sociale domein

Bij problemen op school kan beter worden doorgevraagd

Soort:
Handreiking
Onderwijs type:
Basisonderwijs Voortgezet onderwijs
Thema:
Genderidentiteit Zorg dragen
Doelgroep:
Zorg (vertrouwenspersoon, mentor, zorgcoördinator, enz)
Print

Interessant? Zie ook:

  • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Zorg dragen: hoe dan?
  • Links – Genderidentiteit

Gerelateerde kennisbank items

  • Ondersteuning transgender leerlingen

    Een aantal organisaties geeft ondersteuning aan de scholen van trans leerlingen. Een gastles of deskundigheidsbevordering van het team kan daar onderdeel van zijn.
  • Hoe ondersteun je jongeren met lhbt-gevoelens?

    2016 | Flyer van Movisie met praktische tips om leerlingen die (mogelijk) lhbt-gevoelens hebben, te ondersteunen in deze kwetsbare periode.
  • Man/Vrouw*

    De workshop Man/Vrouw* van Mind Mix geeft inzicht in genderdiversiteit en de vaak complexe relatie tussen gender, identiteit en geaardheid. Geschikt vanaf de derde klas voortgezet onderwijs.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid