vo/mboleerlingenparticipatie
  • Deze interventie is beoordeeld als 'goed onderbouwd' (NJI)

Wil je als school meer ruimte geven aan gender- en seksuele diversiteit? Kijk dan ook eens of je leerlingen/studenten kunt motiveren een Gender & Sexualty Alliance (GSA) op te zetten.

Gender & Sexuality Alliance

De GSA is een groep van leerlingen of studenten in het vo/mbo die vinden dat iedereen op hun school de vrijheid moet hebben om te kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te verantwoorden. De letters GSA staan voor Gender and Sexuality Alliance;  een verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, genderidentiteiten en genderexpressies.

Een GSA opzetten

Een GSA is een leerlingen initiatief, maar steun en stimulans van leraren en directie zijn onmisbaar. Op de website van GSA Nederland vind je informatie over het ‘waarom’ en ‘hoe’ van het opzetten van een GSA. Het GSA Actieboek is voor leerlingen, maar geeft ook informatie over samenwerking tussen leerlingen, leraren en schoolleiding. Het GSA Netwerk heeft speciaal voor docenten een webpagina met tips: GSA ondersteuning.

Voorbeeld van het Udens college

GSA-Actiedagen

Ongeveer twee keer per jaar worden landelijke dagen georganiseerd voor GSA-leden en voor leerlingen en docenten die erover nadenken een GSA op te richten. Check hiervoor regelmatig de GSA Facebookpagina. Via de shop op website gsanetwerk.nl kun je ook een gratis actiepakket aanvragen of materialen downloaden. Hierin zitten posters, een petitie, een manifest, GSA-stickers, flyers, handleidingen en tips. Vanaf november zijn hier ieder jaar ook gratis Paarse Vrijdag Actiepakketten te bestellen.

Samenwerken met je collega’s (vo)

Samenwerken met collega’s (mbo)