• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

‘Diep onder de indruk van gastspreker’

Naastenliefde begint bij het besef wie je naaste is

2017 | “De lesmethode ‘Homo in de klas’ is bewezen effectief. Leerlingen zien dat ze hun houding moeten veranderen.” Adjunct-schooldirecteur Boersma schrijft in het Nederlands Dagblad dat het effect van homoseksuele gastsprekers wel degelijk effectief is, als reactie op het rapport over seksuele vorming van Nationaal Rapporteur Dettmeijer.

Boersma: onderzoeker en adjunct

Henriëtte Boersma is adjunct-directeur vwo-delta op scholengemeenschap Greijdanus in Zwolle. Eerder was ze vertrouwenspersoon en teamleider op het Guido de Brés in Amersfoort, eveneens een gereformeerde vo-school. Zij doet onderzoek naar de effectiviteit van de gastlessen van het christelijke programma ‘Homo in de Klas’, waarover wij op deze website al eerder schreven. Het Nederlands Dagblad publiceerde 5 juli 2017 onderstaand opinie-artikel ‘Van lessen over seksuele diversiteit leer je naastenliefde’ – een reactie op het rapport Dettmeijer – dat hieronder met goedkeuring integraal is overgenomen.

Weinig onderzoek seksuele vorming

Basisscholen en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vo) zijn – sinds 2012 – verplicht hun leerlingen les te geven over seksualiteit en de diversiteit die daarin bestaat. Maar ze moeten het doen met lesmethoden waarvan we niet weten of ze effectief zijn. Dat stelt de Nationaal Rapporteur Seksueel Geweld tegen Kinderen, Corinne Dettmeijer (ND 29 juni). Er is inderdaad vrijwel geen onderzoek gedaan naar lesmethoden over seksuele vorming, intimidatie en geweld. Daar is nog een wereld te winnen.

Onderzoek naar ‘Homo in de klas’

Een ander verhaal is het als het gaat om seksuele diversiteit. Inmiddels ken ik als leidinggevende binnen het gereformeerd voortgezet onderwijs de lessen ‘Homo in de klas’ bijna tien jaar van dichtbij. Zijn die lessen verspilling van tijd, geld en moeite? En werken ze mogelijk zelfs averechts, zoals Corinne Dettmeijer vreest?

In 2013 heb ik de effectiviteit van de lesmethode ‘Homo in de klas’ onderzocht op een school, onder leerlingen uit vier opeenvolgende leerjaren. Sinds 2015 doe ik een uitgebreider wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van deze lesmethode onder ruim negenhonderd leerlingen op de vier scholen voor gereformeerd voortgezet onderwijs.

Kerndoel 43: respect

De overheid geeft in kerndoelen alleen het kader aan voor de aandacht voor seksuele diversiteit. Een school mag zelf weten hoe deze burgerschapslessen vormgegeven worden. De praktijk kan dus per school verschillen. Bij kerndoel 43 staat het woord respect centraal: respect voor anderen als het gaat om seksualiteit en (verschillen in) seksuele beleving. Dat doel past prima bij een uitgesproken christelijke levensovertuiging.

Effect, vooral bij jongens

En wat blijkt? De lessen ‘Homo in de klas’ in de derde klas havo/vwo hebben effect. Vooral bij de jongens. Deze uitspraak doe ik op basis van beide onderzoeken. De leerlingen die in de eerste les in de Bijbel teksten opzochten, zijn in de tweede les allemaal diep onder de indruk bij het verhaal dat ze dan horen van de gastspreker: een homo die christen is.

Hij vertelt hoe het was om te merken dat je niet op meisjes maar op jongens valt, en om dat dan te vertellen aan je ouders en aan anderen in je omgeving.

Ineens krijgt seksuele diversiteit een gezicht

Voor de helft van de leerlingen is het de eerste keer dat ze zo’n persoonlijk verhaal horen. Ineens krijgt seksuele diversiteit een naam en een gezicht en realiseren ze zich dat het moeilijk is als je seksuele voorkeur anders is dan die van de meeste mensen. Dat je niet zielig bent, maar soms wel eenzaam.

Controlegroepen: geen effect

Ze beseffen dat het beeld dat ze eerder meestal hadden van homo’s, tekortschiet in respect. En dus ook dat ze hun houding moeten veranderen. Dat naastenliefde begint bij het besef wie je naaste is. Door controlegroepen in te zetten – die de lessen niet kregen – kon vastgesteld worden dat dit effect alleen toe te schrijven is aan het krijgen van de lessen.

Wellicht ten overvloede: een en ander wordt bevestigd door veel gesprekken met leerlingen, docenten en ontwikkelaars van lesmethoden.

 

Bron: Van Lessen over seksuele diversiteit leer je naastenliefde, Henriëtte Boersma, Opinie Nederlands Dagblad, 5 juli 2017

Externe links

  • Effectief preventief, Het voorkomen van seksueel geweld door seksuele en relationele vorming in het onderwijs', Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen Corinne Dettmeijer, 2017

Naastenliefde begint bij het besef wie je naaste is

Soort:
Artikel Storytelling
Onderwijs type:
Voortgezet onderwijs
Thema:
Lesgeven Plannen maken
Doelgroep:
Leerkracht Schoolleider
Print

Interessant? Zie ook:

  • Verhalen van docenten en voorlichters
  • Onderzoeken over onderwijs en seksuele diversiteit
  • Gastlessen

Gerelateerde kennisbank items

  • Homo in de klas

    Homo in de Klas is een lesbrief voor twee lessen, inclusief een gastles, voor het protestants christelijk voortgezet onderwijs om homoseksualiteit bespreekbaar te maken.
  • ‘Ik had graag een ervaren zeevaarder gekend’

    2013 | Als 17-jarige Zeeuw kende Mart Roumen geen enkele homo. Toch wist hij dat hij op jongens viel. Hij had toen graag "een ervaren zeevaarder gekend die wist waar de zandbanken lagen, maar ook waar ik het meeste kon zien en ontdekken." Nu is hij zelf dat rolmodel.
  • Goed uit de kast op een streng christelijke school

    2013 | Jos kwam openlijk uit voor zijn homoseksualiteit op een reformatorische school, het Zeeuwse Calvijn College. Eerst bij zijn mentrix, daarna ook thuis. Leerling en mentrix vertellen het verhaal van deze 'coming out'.
  • ‘Voorlichting in de klas’ door het COC

    Voorlichters van het COC zijn opgeleide ervaringsdeskundigen die vanuit de regionale COC's gastlessen geven op basisscholen, het voortgezet onderwijs en mbo’s door heel Nederland.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid