vo/mbolesmateriaalvideo
  • Oefen met grenzen aangeven op seksueel gebied
  • 12-18 jaar
  • Erkend als goed onderbouwde interventie

Oefenen met grenzen aangeven

Can you fix it? is een online omgeving voor jongeren (12-18 jaar) waar ze aan de hand van video’s oefenen in het aangeven en respecteren van grenzen en wensen op seksueel gebied. Het helpt om jongeren weerbaarder te maken tegen ongewenst seksueel gedrag. Het is een onderdeel van het lesprogramma ‘Wensen en Grenzen’ van Lang Leve de Liefde in samenwerking met het Trimbos instituut.

Bepaal zelf de afloop

In de game zien de spelers filmpjes van jongeren die zich samen in een seksueel spannende situatie bevinden die uit de hand dreigt te lopen. Door op de ‘Fix it’ knop te drukken kunnen leerlingen ingrijpen en de afloop van het filmpje beïnvloeden.

Praktisch

Can you fix it is voor leerlingen van 12-18 jaar. Er zijn aparte modules voor de onderbouw (12-15 jr) en bovenbouw (15-18 jr). Het lespakket bestaat uit een docentenhandleiding, werkbladen en de films die staan op een bijbehorende website ‘Can You Fix It?’.  In de docentenhandleiding vind je de uitwerking van de lessen, methodische en didactische tips en achtergrondinformatie.