• Homepage
  • Over ons – Onze producten
  • Links
  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Skip to content
Our logo

Gay&School

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom. 

  • Waarom?
    • AANDACHT VOOR SEKSUELE DIVERSITEIT: hoezo dan?
    • Want het is nodig, helaas
    • Want het staat in de kerndoelen
    • Maar hoe dan?
  • Plannen maken
    • PLANNEN MAKEN: hoe dan?
    • Goede voorbeelden
    • Als team aan de slag
    • Richtlijnen
    • Hulp op maat
  • Lesgeven
    • LESGEVEN: hoe dan?
    • Handreikingen
    • Lesmateriaal po
    • Lesmateriaal vo
    • Lesmateriaal mbo
    • Gastlessen
    • Theater op school
    • Film, tv, muziek in de les
    • Leesboeken met een roze randje
    • Verhalen van docenten
    • Aan de slag kalender (po)
    • Aan de slag na LEEF! (mbo)
  • Zorg dragen
    • ZORG DRAGEN: hoe dan?
    • Zorg dragen, ook voor lhbt-leerlingen
  • Door leerlingen
    • DOOR LEERLINGEN: hoe dan?
    • Voor leerlingen: wat kun je zelf doen?
    • Verhalen van lhbt-leerlingen
  • Kennisbank
Menu
Our logo

Waar begin je? Poster met handreiking

Praatposter voor lerarenteams

2018 | Onderwijsteams die het thema seksuele diversiteit met meer gemak willen benaderen, kunnen met deze infoposter + handreiking het gesprek met elkaar aangaan. Gemaakt voor vo & po.

Waar begin je?

Waar begin je op school als het gaat over seksuele diversiteit? Bij de leerlingen, die zich respectvoller moeten leren gedragen? Bij het curriculum, waarin je vastlegt wat de leerlingen wanneer geleerd krijgen door wie? Bij de zorg, zodat die de voelsprieten hierop traint?

Ergens

Het maakt niet uit wáár je begint, als je maar ergens start en stappen blijft zetten. Op iedere school is al iemand ergens mee begonnen. Wat doet die persoon voor goeds en kunnen anderen dat ook? Hoe stimuleer je elkaar? Waarin eigenlijk: wat wil je samen bereiken? En wat heeft het team nog extra nodig?

Het gesprek bij de poster

Het maakt wèl uit of je als team goed kunt praten over seksuele diversiteit. Om dat te stimuleren is deze poster met handreiking

ontwikkeld

COC Nederland, drie leraren en twee schoolleiders (po & vo) hebben meegelezen met de tekst en suggesties gedaan voor deze handreiking.

In september 2018 stuurde het GSA Netwerk (van COC) met de Nieuwe Schooljaarpakketten aan de GSA's onze Waar-begin-je tool mee, inclusief een prachtig gedrukte versie van de handreiking. Exclusief voor de GSA's dus.

. De vragen in de handreiking kunnen helpen om het gesprek in het team te (blijven) voeren. We maakten ‘instapvragen’ om het kort over te hebben; deze variant is ook voor het basisonderwijs. Daarnaast doen we voorstellen voor discussievragen die wat verder gaan. Wij gaan er vanuit dat het teamleiders of schoolleiders zijn die dit gesprek op school in gang willen zetten.

Wat werkt: 6 factoren

De info op de poster is gegroepeerd rond zes factoren die positief blijken te werken voor een veilig schoolklimaat op het gebied van seksuele diversiteit. Deze zes ‘bevorderende factoren’ staan beschreven in het gelijknamige boekje Waar begin je? Dit boekje is de basis voor de poster en handleiding.

Bestellen en downloaden

De poster op A1-formaat is gratis te bestellen bij School & Veiligheid. Om de poster te gebruiken via het digibord, is deze ook te downloaden. De handreiking is alleen als download beschikbaar. Het gesprekkenboekje Waar begin je? – waarop de poster is gebaseerd – is te bestellen of te downloaden.

  • Download de poster (groot formaat) >>
  • Download de handreiking >>
  • Download het boekje met gesprekken >>
  • Bestel de poster en/of het gesprekkenboekje >>

 

* Tijdelijk aanbod: een gratis begeleid teamgesprek. Mail voor meer informatie: i.vanbijssum@schoolenveiligheid.nl


Links: verder lezen / direct aan de slag

Als je na het teamgesprek verder wil lezen of direct aan de slag wil, dan vind je hieronder links die je op weg helpen. De links zijn verdeeld over de 6 succesfactoren, maar horen vaak thuis bij meer factoren. Dit is overigens slechts een greep uit de mogelijkheden.

Competente leraren

  1. De website Toegerust op sociale veiligheid geeft een overzicht van competenties die aankomende leraren nodig hebben om een sociaal veilige sfeer op school te kunnen creëren.
  2. Voor pabo-studenten: tijdens je stage kun je met leerlingen Met wie woon jij? spelen. Dit is een uitgewerkte les over diverse gezinssamenstellingen rondom een kwartet.
  3. Wil je meer houvast over de manier waarop je lhbt-leerlingen kunt begeleiden? lees dan de tips in de folder Hoe ondersteun je jongeren met lhbt-gevoelens?
  4. Voor een veilige sfeer op school, maak je het best gedragsafspraken in de Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar. Denk hierbij ook aan (seksuele/gender) diversiteit.
  5. Idee: maak met een groepje studenten een les of lessenserie en gebruik daarbij elementen die door onderzoekers als effectief zijn bevonden. In de handleiding Doing it for the optimal impact staan tips voor effectieve voorlichting over seksuele diversiteit.

Uitwisselen met leerlingen

  1. Een spiegelgesprek tussen leerlingen en leraren is een mooie manier om inzicht te krijgen hoe veilig leerlingen de school ervaren op het gebied van seksuele diversiteit. Met bruikbare tips als resultaat. De werkvorm ‘spiegelgesprek’ is bruikbaar in het po en het vo.
  2. Voor vo: laat leerlingen van de laatste leerjaren een schoolvisitatie doen. Gedurende één dag doen ze een onderzoekje onder medeleerlingen over seksuele diversiteit, helpen ze mee met voorlichting en bespreken ze met de directie de uitkomsten en mogelijke acties.
  3. Voor vo: laat leerlingen weten dat ze een GSA kunnen oprichten en dat je hen daarbij kunt helpen. Lees over de betrokkenheid van docenten / school hierbij in de GSA-docentenhandleiding.
  4. Meningen uit de praktijk: in filmpje 12 van de reflectietool Dillema’s in beeld verwoorden enkele docenten waarom zij het goed zouden vinden als alle leraren (terloops) met leerlingen over seksuele diversiteit durven te praten.
  5. De ‘methode jampot’ in het po: een van de onderdelen in de aanpak van de Jozefschool is het vragenrondje. Via briefjes in een jampotje mogen leerlingen regelmatig vragen stellen over seksualiteit en relaties.

Doelen stellen

  1. Lees voor meer verdieping hoe je doelen en lesmethoden met elkaar kunt verbinden in de brochure Gewoon DOEN.
  2. Leer meer over de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren en wat School & Veiligheid bedoelt met de term ‘seksuele integriteit’.
  3. Bekijk voor meer verdieping over genderdiversiteit de website Genderklik.
  4. Voor po: prik momenten op de jaarkalender van de speciale dagen voor het basisonderwijs. Ideeën en tips hoe je daarbij aandacht kunt geven aan seksuele diversiteit, vindt je op de Aan de slag kalender.

Willen en durven

  1. Voor leerkrachten en aankomende leraren: Gedragen Gedrag is een leerzaam spel om met collega’s/medestudenten te spelen. Via een vlotte spelvorm met kaartjes bediscussieer je casussen van divers gedrag en maakt daar uiteindelijk afspraken over. Het spel maakt verschillende opvattingen en overeenkomsten duidelijk en bespreekbaar. (Selecteer de blauwe kaartjes over seksuele diversiteit.)
  2. Een praktijkverhaal: De Montessori-juffen Marina en Margreet vertellen in een video dat ze altijd dachten een open en veilige school te hebben. Maar na een paar maanden bewust werken aan respect voor seksuele diversiteit, merken ze dat de leerkrachten zelf en onderling toch meer over seksuele diversiteit zijn gaan denken en praten. Nu komen ze er achter dat ze onbewust eigenlijk altijd iets hadden laten liggen. Bekijk de vierde video op deze pagina met ervaringsverhalen.
  3. Een mooi theaterstuk over (onbewuste) normen en waarden van leraren over seksuele diversiteit is het interactieve teamvoorstelling En een prettig weekend. Theater AanZet speelt de twee po- en vo-varianten pijnlijk herkenbaar…
  4. Waarom roepen mensen die ‘anders’ zijn bij ons vaak angst of weerstand op? Wil je als team dieper ingaan op dit thema, dan biedt Mind Mix de docentenworkshop Diversiteit in de Klas.
  5. Tips nodig voor lesgeven in de liefde? Rutgers heeft ze paraat voor u!

Samen uitvoeren

Twee links naar verhalen van leraren die vertellen over samenwerken op het thema seksuele diversiteit:

  1. In filmpje 7 van de reflectietool Dillema’s in beeld verwoorden enkele docenten dat het fijn zou zijn om ook deze kar samen te trekken.
  2. Zorgcoördinator Dianne Rijnen vertelt hoe ze met diverse collega’s de zaak Fien aanpakte.

Weten wat je moet weten

  1. Advies op maat gewenst om het lhbt-beleid van de school mee door te spreken? Enkele organisaties in Nederland geven die ondersteuning.
  2. Soms kan een externe organisatie iets beter dan dat jij het zelf kunt: een pakkende schoolvoorstelling geven bijvoorbeeld.
  3. Diverse organisaties ondersteunen de leerkracht met diverse soorten gastlessen over diverse aspecten van seksuele diversiteit op school.
  4. Wil je een training voor het hele team, die helpt om in de klas het gesprek over een maatschappelijk gevoelige onderwerp te durven en kunnen aangaan? Neem voor meer informatie contact op met Stichting School & Veiligheid.

 

Praatposter voor lerarenteams

Soort:
Handreiking Teamworkshop of -spel
Onderwijs type:
Basisonderwijs Voortgezet onderwijs
Thema:
Gay&School product Plannen maken
Doelgroep:
Leerkracht Schoolleider
Print

Interessant? Zie ook:

  • Als team aan de slag

Gerelateerde kennisbank items

  • Waar begin je? De verhalen

    2017 | Wanneer komt de aandacht voor seksuele diversiteit op een school goed van de grond? Het boekje 'Waar begin je?' neemt je mee in gesprekken met leerlingen en leraren. Het resultaat bestaat uit zes punten die positief werken voor een veilig klimaat in po, vo en mbo.
  • Het spiegelgesprek

    Handreiking voor een spiegelgesprek tussen leerlingen en leraren (vo): een mooie manier om inzicht te krijgen hoe veilig leerlingen de school ervaren op het gebied van seksuele diversiteit. Met bruikbare tips als resultaat.
  • Seks op school

    2017 | Het realiseren van sociale veiligheid op school kan niet zonder werk te maken van seksuele integriteit en daarmee ook van seksuele diversiteit. School & Veiligheid wil met dit boekje het po, vo en mbo inspireren en motiveren tot actie.
  • De aanpak van de Jozefschool

    Via jampotjes, krokodillen, debatrondes en lentekriebels werkt de Jozefschool aan een uitgewerkt plan voor alle groepen op het gebied van seksuele vorming en diversiteit. Good practice van een basisschool.
  • Aan de slag kalender

    Kleurige A2 kalender voor het po, met bijbehorende web-tips. Naast schrijfruimte voor schoolactiviteiten, inspireert de poster om op bepaalde themadagen seksuele diversiteit mee te nemen in de les. Tips per themadag staan op deze site.
  • Gewoon DOEN

    2014 | Handreiking met tips voor leraren en uitgevers om seksuele diversiteit in lessen en leermiddelen te integreren.
  • ‘Zo’n ervaring maakt dat ik pro-actiever wil zijn’

    2017 | ‘We noemen haar Fien. Haar cijfers werden lager en ze kon zich steeds slechter concentreren. Haar mentor vroeg zich af wat er met Fien aan de hand was en plande een gesprek met haar.
  • Gedragen Gedrag

    2014 | Gedragen Gedrag is een teamspel dat het gesprek opent over gewenst en ongewenst gedrag op school. Door de 'roze kaartjes' te selecteren kan dit spel worden ingezet om gedragsregels rond seksuele diversiteit te bepalen. Voor po- en vo-teams en vo-leerlingen.
  • LEEF!

    Drie jongeren zoeken een weg naar hun eigen geluk en (seksuele) identiteit. Een interactieve voorstelling van Theater AanZ voor het mbo.

Gay&School inspireert scholen en wordt geïnspireerd door hen. Suggesties zijn welkom.

gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Webredactie Gay&School: gayandschool@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Materialen Gay&School
  • Aan de slag kalender
  • Plannen maken: hoe dan?
  • Lesgeven: hoe dan?
  • Zorg dragen: hoe dan?

Meer van School & Veiligheid

  • School & veiligheid

    School & veiligheid

  • Pestweb

    Pestweb

  • Week tegen het pesten

    Week tegen het pesten

  • Homepage
  • Cookie disclaimer
Powered by School & Veiligheid