vodocumentairelesmateriaal

De documentaire ‘Alleen in die week hebben we homo’s in huis’ toont de worsteling van drie vo-scholen om seksuele diversiteit aan te kaarten.

Best ingewikkeld

De documentaire laat zien dat omgaan met seksuele diversiteit op middelbare scholen soms best ingewikkeld wordt gevonden. Documentairemaker Sander Houwen en Truus Kaspers (onderwijskundige/coach/adviseur en moeder van Sander) interviewden schoolleiders, leraren, een zorgcoördinator en leerlingen van diverse middelbare scholen.

De documentaire is uit 2014, toen scholen net verplicht werden om aandacht te besteden aan seksuele diversiteit. Sinds die tijd is er veel veranderd op scholen. Toch zijn de dilemma’s die in de documentaire naar voren komt nog steeds herkenbaar.

Herkenbare dillema’s

• Voorlichting: nooit genoeg of al snel te veel?
  • Wie moet de kar trekken?
  • Wat is de rol van een GSA?
  • En wat als je als enig openlijk homoseksuele 15-jarige jongen aandacht probeert te vragen voor seksuele diversiteit op een christelijk vmbo?