vo/mboonderzoek

Hoe ging het met de Nederlandse jongeren tussen 2012 en 2017 op het gebied van liefde, relaties en seks? Een handzaam naslagwerkje dat iedere leraar kan helpen beter aan te sluiten bij de wereld van de leerlingen.

Vragen over lhbt en gender

‘103 vragen over jongeren en seks’ is een mooi, interessant en leesbaar naslagwerkje. Het is de publieksversie van het vijfjaarlijkse onderzoek Seks onder je 25e dat Rutgers in 2017 publiceerde. De 103 vragen gaan over alle aspecten van seksualiteit en relaties van jongeren tussen de 12 en 25 jaar.

Voor onderstaand artikel keken we vooral naar de vragen over seksuele diversiteit en gender die interessant kunnen zijn voor scholen. Dit zijn onder meer de vragen 15 t/m 17 en 25 t/m 39 in het boekje.

Mooie cijfers

Nederland lijkt er voor lhbt-jongeren niet slechter op te zijn geworden na 2012. Jongeren zijn toleranter geworden over homoseksualiteit. En het grootste deel van de jongeren dat zich homo, lesbisch of bi noemt, vindt dat prima en is er trots op. Is dit al een resultaat van de toegenomen inspanning van scholen om leerlingen respect bij te brengen voor seksuele diversiteit (sinds 2012 opgenomen in de kerndoelen)? Een kwart van de jongeren geeft ook aan op school geen informatie te hebben gekregen over homoseksualiteit.

Maar ook minder mooi

Toch zal geen leraar zich willen neerleggen bij de cijfers die getuigen dat het nog steeds niet voor iedereen veilig voelt om homo, lesbisch, bi of trans te zijn of zich niet genderconform te gedragen. Zo zou 22% van de jongens die zich homo noemt, liever níet op jongens vallen. Nog steeds keurt een kwart van de jongens het af als ze twee andere jongens op straat zien zoenen. Ook vindt bijna een kwart van de jongens het niet okee als een jongen zich ‘meisjesachtig’ gedraagt. Homo-, bi- of lesbische jongeren zitten iets minder lekker in hun vel dan hetero-jongeren. Jongens en meisjes met transgendergevoelens scoren beduidend minder goed op psychische gezondheid.

Dit boekje op school

Voor alle leerlingen zijn seksualiteit en identiteitsvragen onderdeel van het leven. Leraren krijgen door deze cijfers meer inzicht in hun wereld, zodat zij er beter voor de leerlingen kunnen zijn. Ook School & Veiligheid gebruikte deze gegevens voor de publicatie Seks op school, seksuele integriteit in het onderwijs.

De eenvoudige vragen en mooie foto’s in het boekje zullen ook leerlingen aanspreken. Het boekje kan daardoor bij diverse vakken (vo en mbo) worden ingezet. Wel is het belangrijk om te benadrukken dat geen enkele leerling gemiddeld is en dus niemand ‘abnormaal’. Want wat zegt het precies over Koen en Sharon dat een jongen gemiddeld 17 jaar oud is als hij uit de kast komt en een meisje 16 jaar? Is Achmed per definitie homofoob omdat meer jongeren met een migratie-achtergrond moeite hebben met seksuele diversiteit? En wordt lesbische Lise nooit gepest omdat minder jongeren afkeurend zijn over meisjes die elkaar zoenen? Misschien is dit boekje nog wel het leukst voor het onderdeel statistiek bij Wiskunde!

Titel: 103 vragen over jongeren en seks

Uitgave van: Rutgers en Soa Aids Nederland