Overzicht actueel

  • Barend roept scholen op voor te lezen over twee moeders

    4 2017 | Barbara Barend heeft docenten opgeroepen om op de eerstvolgende voorleesdag op school voor te lezen uit een prentenboek waarin twee papa's of mama's voorkomen. Zij deed deze oproep 4 april in RTL Late Night, de dag nadat een homostel in Arnhem werd aangevallen.
  • Schoolveiligheid vergroot, zorg over lhbt

    12 2016 | De eerste resultaten van de wet Veiligheid op school zijn voorzichtig merkbaar, maar er blijft werk aan de winkel. Voor de situatie van lhbt-leerlingen en -personeelsleden is zorg. Dat concludeert staatssecretaris Dekker uit de 'Monitor sociale veiligheid in en rond scholen'.
  • Basisschool wint Haagse lhbt-prijs

    12 2016 | Basisschool De Kleine Keizer heeft de John Blankensteinprijs gewonnen. Dit is de jaarlijkse homo-emancipatieprijs van de stad Den Haag. De jury van de prijs prees de basisschool om de aandacht die zij besteedt aan seksuele diversiteit en de lessen die ze daaraan wijdt.
  • Paarse Vrijdag op 894 scholen

    12 2016 | Vrijdag 9 december hebben tenminste 894 scholen Paarse Vrijdag gevierd. Duizenden scholieren, studenten en docenten in het vo en mbo lieten weten dat 'Liefde een feest is voor iedereen!'.
  • 65 culturen leren respect voor homoseksualiteit

    12 2016 | De Lang Leve de Liefde Award is dit jaar gewonnen door het Montessori College Oost. De school met 65 nationaliteiten en 40% nieuwkomers gaat ook lastige onderwerpen als homoseksualiteit niet uit de weg - met succes.
  • Gay&School in gesprek met de koning

    11 2016 | Koning Willem-Alexander heeft op 22 november het 70-jarige COC Nederland verblijd met een bezoek. Ook School & Veiligheid (Gay&School) was hier voor uitgenodigd. Beleidsmedewerker Marinus Schouten sprak aan de thematafel 'Jongeren en onderwijs' met de koning over seksuele diversiteit op school.
  • K3: soms houden prinsesjes van prinsesjes

    11 2016 | Meidengroep K3 heeft een kleine heldendaad verricht door een lied te presenteren over prinsesjes die soms van prinsesjes houden. Dit werd duidelijk tijdens de presentatie van het tweede album van het 'nieuwe K3' op 10 november. Dat het zó veel commotie zou opleveren hadden ze niet verwacht.
  • Rotterdamse studenten worden ‘diversiteitsbestendig’

    10 2016 | Op twintig Rotterdamse mbo- en hbo-opleidingen wordt het vak 'seksuele diversiteit' ingesteld. Binnenkort starten de eerste twee instellingen met een pilot. Dit heeft het stadsbestuur geantwoord op schriftelijke vragen uit de Rotterdamse raad.
  • Nationale Coming Out Dag

    10 2016 | Ieder jaar wordt op 11 oktober de Nationale Coming Out Dag gevierd. Op deze dag wordt benadrukt dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dat je daarom uit de kast mag komen als je lesbisch, homo-, biseksueel of transgender bent. Er zijn ook scholen die op 11 oktober de regenboogvlag hijsen.
  • Inspectie: Aandacht voor seksuele diversiteit minimaal

    9 2016 | Veel scholen voldoen aan de minimale eisen van de kerndoelen voor seksualiteit en seksuele diversiteit, maar de kwaliteit van het aanbod kan beter. De informatie 'blijft niet hangen'. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in een rapport dat 2 september verscheen.
  • Minister moet subsidie orthodox-christelijke voorlichting intrekken

    7 2016 | Minister Bussemaker trekt toch de subsidie in voor Hart van Homo’s. Dit is de nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer. Deze stichting is bezig om lesmaterialen en –trainingen te maken voor reformatorische scholen. Hierin heeft het niet-praktiseren van de homoseksuele gevoelens een expliciete plek.
  • Leerlingen geven voorbeelden van slechte lhbt-voorlichting

    6 2016 | Veel scholieren zijn ontevreden over het gebrek aan of de kwaliteit van de lhbt-voorlichting op hun school. Dit blijkt uit de klachten die het Meldpunt Slechte Voorlichting verzamelde. Op 30 juni presenteerde dit COC-meldpunt een Zwartboek waarin de klachten gebundeld werden.
  • Boete, schadevergoeding en boycot voor afwijzen stagiair

    5 2016 | De kantonrechter in Leeuwarden heeft geoordeeld dat de eigenaar van een bedrijf in Drachten een boete krijgt en een schadevergoeding moet betalen. De gemeente heeft besloten het bedrijf een jaar lang te boycotten. De man weigerde een stagiair toen bleek dat hij (openlijk) een vriend had.
  • Op Tholen weinig kans op vrienden als homojongen

    5 2016 | Zeeuwse jongens accepteren homoseksualiteit veel minder dan meisjes. Op Tholen wil 65% van de leerlingen niet bevriend zijn met een homoseksuele klasgenoot. Dat blijkt uit de Jeugdmonitor van ZB, een onderzoek onder 3e klassers in het voortgezet onderwijs.
  • ‘Kinderfilmpje Jehova’s harteloos en schadelijk’

    5 2016 | 'Bitter, harteloos en schadelijk', zo noemt COC-voorzitter Ineke een tekenfilmpje van de Jehova's Getuigen. Het filmpje leert kinderen dat homoseksuelen niet in het paradijs kunnen komen, tenzij ze 'veranderen'.
  • Onderwijsalliantie roept scholen op tot teamgesprek

    5 2016 | De Onderwijsalliantie Seksuele Diversiteit heeft scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs opgeroepen om volgend schooljaar een teamgesprek te hebben over de manier waarop hun school omgaat met het thema seksuele diversiteit.
  • Lhbt’ers voelen zich minder veilig op mbo

    5 2016 | Lhbt-studenten en medewerkers voelen zich minder veilig op mbo-instellingen dan hetero studenten en medewerkers. Dit blijkt uit Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014-2015 die op 11 mei werd gepubliceerd. De monitor besteedt voor het eerst aandacht aan de lhbt-doelgroep.
  • Pestende klas te onveilig voor 15-jarige homojongen

    4 2016 | Een 15-jarige leerling in Coevorden is voor zijn eigen veiligheid uit de klas gehaald omdat het pesten met zijn homoseksualiteit geëscaleerd was. Dit meldde het Dagblad van het Noorden op 15 april.
  • Kwart van de scholieren krijgt les over homoseksualiteit

    4 2016 | Een kwart van de middelbare scholieren zegt dat zij op school les heeft gehad over homoseksualiteit. Dit blijkt uit een peiling van EenVandaag die 8 april verscheen. Sinds 2012 is het een kerndoel om leerlingen in het vo en po respect te leren voor seksuele diversiteit.
  • 3/4 van de kinderen ‘leert niets’ over seksuele diversiteit

    3 2016 | Een kwart van de kinderen van 9 t/m 12 jaar zegt op school iets geleerd te hebben over seksuele diversiteit; driekwart zegt er dus geen les over te krijgen. Dat bleek op de eerste dag van de Week van de Lentekriebels 2016.
  • ‘Mbo-leerlingen moeten leren elkaar te respecteren’

    2 2016 | Minister Bussemaker van Onderwijs wil lessen 'verantwoordelijk/kritisch denken' op het mbo verplicht maken. Dit meldt de NOS op 19 januari. Respect voor seksuele diversiteit zou onderdeel kunnen zijn van deze lesstof.
  • Stappenplannen voor mbo/hbo-docenten zorg & welzijn

    1 2016 | Voor docenten aan zorg- en welzijnsopleidingen (mbo en hbo) wordt het gemakkelijker les te geven over seksuele diversiteit. Hiervoor heeft Movisie kant-en-klare stappenplannen gemaakt op de portal MonitorLerenSignaleren.nl, die 12 januari werden gepresenteerd.
  • Dit was Paarse Vrijdag 2015

    12 2015 | Paarse Vrijdag was dit jaar groter dan ooit met ruim 650 deelnemende scholen in heel Nederland!!
  • Twents RespectAward naar COC voorlichters

    10 2015 | De Twentse RespectAward 2015 is toegekend aan de jonge voorlichters van COC Twente-Achterhoek die op scholen hun verhalen vertellen om daarmee respect te vragen voor homoseksualiteit.
  • Theater en film in de klas werkt het best

    9 2015 | In de klas aandacht besteden aan homoseksualiteit pakt niet altijd positief uit. Methoden waarbij leerlingen zich inleven in homoseksuele theater- of filmpersonages werken vaak beter, blijkt uit onderzoek van Movisie.
  • 1 juli: officieel einde enkele-feitconstructie

    7 2015 | Na jaren steggelen in de Kamers is officieel een einde gekomen aan de mogelijkheid om lesbische, homoseksuele en biseksuele (lhb) leerlingen en docenten te ontslaan of weg te sturen.
  • Gelijk=Gelijk? wint LHBT-innovatieprijs 2015

    5 2015 | De lesmethode voor de basisschool Gelijk=Gelijk? heeft de LHBT-Innovatieprijs 2015 gewonnen. Dat maakte minister Jet Bussemaker 17 mei bekend in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
  • Eerste Kamer akkoord met afschaffen enkele-feitconstructie

    3 2015 | De Eerste Kamer heeft het initiatiefwetsvoorstel aangenomen over het afschaffen van de 'enkele-feitconstructie'. Scholen mogen niet langer onderscheid maken op grond van ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat.
  • Homoseksualiteit op orthodoxe scholen: Bussemaker wil vooruitgang

    3 2015 | Minister Bussemaker gaat in gesprek met personen uit orthodox-christelijke kring over de vraag in hoeverre de overheid de acceptatie van homoseksualiteit mag ‘afdwingen'.
  • Homodiscriminatie aan kop in onderzoek naar moslimdiscriminatie

    2 2015 | Uit onderzoek naar moslimdiscriminatie in het voortgezet onderwijs blijkt dat docenten al jaren het vaakst getuige zijn van discriminatie van homoseksuelen. Dit blijkt uit onderzoek van de Anne Frank Stichting en FORUM dat in februari 2015 werd gepresenteerd.
  • SpangaS wint prijs voor homo-respect

    1 2015 | De jeugdserie SpangaS heeft een prijs gekregen omdat ze jongeren ‘opvoeden' met respect voor lhbt's. Deze Bob Angelo Penning werd 25 januari uitgereikt door COC-voorzitter Tanja Ineke. De jaarlijks prijs werd gedeeld met onderzoekster Judith Schuyf.
  • Acceptatie homojongeren beter maar niet goed

    1 2015 | Jong volwassenen zijn de laatste jaren iets positiever tegenover homoseksualiteit gaan staan. De situatie van lhb-jongeren is nog wel duidelijk negatiever dan van hetero leeftijdgenoten. Dit blijkt uit de SCP-publicatie Seksuele Oriëntatie en Jongeren dat 16 januari verscheen.
  • Eenvijfde van de jongens vindt homodocent ‘niet okee’

    1 2015 | Les krijgen van een homoseksuele docent wordt door een aanzienlijk deel van de scholieren bestempeld als ‘niet in orde'. Ook naar elkaar zijn leerlingen vaak negatief. Dit blijkt uit de monitor ‘Sociale veiligheid in en rond scholen'.
  • Succesvolle jubileum-editie Paarse vrijdag

    12 2014 | Tijdens de vijfde editie van Paarse Vrijdag heeft opnieuw het grootste deel van de middelbare scholen meegedaan: meer dan 500 van de 700 vo-scholen die Nederland telt.
  • Respect4Love wint Haagse lhbt-prijs

    12 2014 | Het peer-to-peer project Respect4Love, voor het bespreekbaar maken van homoseksualiteit op het vmbo, heeft de Haagse John Blankensteinprijs 2014 gewonnen met de gastlessen 'Wij, jij en ik'.
  • Extra hulp aan scholen na evaluatie lhbt-pilot

    6 2014 | Minister Bussemaker is blij met de uitkomsten van het SCP-rapport ‘Anders in de klas' dat de pilot voor de bevordering van de sociale veiligheid van lhbt-jongeren op school evalueert. Dit schrijft zij in een brief die ze 10 juni verstuurde aan de Tweede Kamer.
  • Tweede Kamer stem in met wet tegen wegsturen homodocent

    5 2014 | Homoseksuele leraren en leerlingen mogen niet worden ontslagen, weggestuurd of geweigerd vanwege hun geaardheid. Hier heeft de Tweede Kamer dinsdag 27 mei mee ingestemd.
  • Gastlessen seksuele diversiteit 2x de hoofdprijs

    11 2013 | Deze week zijn twee landelijke verkiezingen gewonnen door organisaties die seksuele diversiteit op scholen bespreekbaar maken. Gelijk=Gelijk? won de Movisie Participatieprijs. Theater AanZ werd verkozen tot Ambassade van de Verdraagzaamheid.
  • Nieuwe versie christelijke lesmethode homovriendelijker

    9 2013 | De herziene reformatorische lesmethode Wonderlijk Gemaakt is volgens de makers niet meer stigmatiserend. De nieuwe versie richt zich meer op respect en laat haar visie over de ongeoorloofde praktisering van de homoliefde nu buiten het lesmateriaal. Dit schrijft het Reformatorisch Dagblad.
  • Discussie over inhoud voorlichtingslessen gestart

    12 2011 | Het eerste gesteggel over de inhoud van de schoolvoorlichting over homoseksualiteit heeft zich aangediend. COC-voorzitter Vera Bergkamp noemde een reformatorische lesmethode 'volstrekt ongeschikt' in de tv-uitzending van EenVandaag op 8 december. De voorzitter van de reformatorische scholen noemde die reactie 'schokkend en verdrietig'.